Even in één zin: hoe heb jij – samen met je organisatie – 2020 ervaren?
Jacob van der Werf, van Van Mossel Automotive Partner: Wij hebben binnen de Van Mossel Groep verschillende disciplines, maar over het geheel genomen kijken wij terug op een goed jaar.
Daisy Schonenberg, van FGD Zorg: 2020 was voor ons een erg bijzonder jaar, vol met drukte en hectiek. Het was de start van onze nieuwe zorgverzekering: FGD Zorg. Hieraan hebben wij de afgelopen maanden keihard gewerkt zodat je vanaf heden de zorgverzekering bij ons kan afsluiten voor 2021.
Wijbrand Jan Attema, van Management Minded: 2020 is een dynamisch jaar geworden met hoogtepunten en dieptepunten, maar vooral ‘back to basic. Dit geldt voor velen, zowel privé als werkgerelateerd.
Wat maakt jouw bedrijf bijzonder en hoe heb je dat dit jaar kunnen inzetten?
Schonenberg (FGD): Wij hebben FGD Zorg opgericht omdat we de zorg steeds meer nationaal ingericht zagen worden. Dit vinden wij geen goede ontwikkeling. We zien dat de zorgbehoeftes hier anders zijn dan in andere delen van het land. Om ervoor te zorgen dat de inwoners van onze regio van goede zorg zijn voorzien, dichtbij en gedurende het hele jaar, hebben we FGD Zorg opgericht: een zorgverzekering exclusief voor werkend Noord-Nederland.
Attema (Management Minded): De kracht van ons bedrijf is altijd gebruikmaken van de talenten binnen het bedrijf van onze klant, of het project waaraan je werkt. Er is altijd een oplossing of een punt op de horizon – hoe klein ook – waar je naartoe kunt werken. Door het glas half vol te houden in plaats van half leeg, kun je als bedrijf grote stappen zetten en successen behalen. Dat is dit jaar bij een aantal klanten aardig gelukt.
Van der Werf (Van Mossel): Dat we onze klanten alle disciplines in de Automotive-wereld kunnen aanbieden. Deze filosofie past mij als een jas, daarom is het voor mij niet lastig om dit over te brengen. Ook in verbinding staan met je klanten is in deze coronatijd erg belangrijk. Dat is het altijd, maar nu nog meer. Meedenken, anticiperen en er voor ze zijn, zorgt ervoor dat klanten je trouw blijven.
Heb je het vizier staan op de korte termijn, of kun je – inmiddels – je blik richten op de langere termijn?
Attema (Management Minded): Inmiddels is puinruimen regelmatig een van de taken die we toegewezen krijgen bij Management Minded. Maar puinruimen staat bij ons altijd in het teken van opbouwen en werken aan de langere termijn. Soms gaan we letterlijk ‘back to basic’. Dat betekent in ons geval een focus op de corebusiness van de klant en bedrijfsprocessen optimaliseren om zo weer op koers te komen. We voorzien dat in 2021 en ook in 2022 nog veel bedrijven in zwaar weer komen. Hierop inspelen is een van de speerpunten voor 2021.
Schonenberg (FGD): We zijn nu begonnen met een collectieve zorgverzekering in samenwerking met Aevitae, dé specialist in collectieve zorgverzekeringen. Onze droom is om in de toekomst een eigen noordelijke coöperatie op te richten. Om samen met de zorgverleners en verzekerden zélf de regie krijgen over de zorg hier in het Noorden.
Van der Werf (Van Mossel): Wat mijzelf betreft de langere termijn. Ik mag namens Van Mossel hier een rayon opbouwen. En dat is veel ‘zaaien en buiten zijn’, zoals ik het noem. Je moet de wereld in en gesprekken aangaan met ondernemers. Zo weet je wat er speelt en wat de behoefte is. En als je dit ‘fair and square’ doet weet ik zeker dat de business je wordt gegund.
Wat neem je mee van dit jaar, naar komende jaren? Wat heb je als ondernemer/organisatie geleerd dat nieuw en uniek was, ten opzichte van vorige jaren?
Van der Werf (Van Mossel): Nou, dat de wereld er door corona in elk geval heel anders uit kan komen te zien. Dan kun je twee dingen doen. Wij hebben gekozen om te schakelen en door te pakken. Hierdoor kunnen wij, zoals ik al eerder aangaf, terugkijken op een mooi jaar. En doordat mensen liever even niet meer met de trein gingen, zagen wij een duidelijke piek in de verkoop en lease van auto’s.
Attema (Management Minded): De beperkingen opgelegd vanuit de overheid leveren een hele andere bedrijfsdynamiek. Het werken op afstand kan best efficiënt zijn en resultaat opleveren; overleggen wordt meer to the point. Daarnaast ontstaat meer vrijheid van werken. Nee zeggen wordt iets gemakkelijker geaccepteerd en begrepen. Er ontstaat meer rust in organisaties, maar je ziet ook het tegenovergestelde. Een balans hierin zoeken is belangrijk. Anticiperen op deze dynamiek binnen de bedrijfsvoering zal onderdeel worden van nieuwe bedrijfsstructuren en -processen.
Schonenberg (FGD): Dit jaar was voor ons de start. We hebben het afgelopen jaar veel gesprekken gevoerd met ondernemers. Hierin hebben we gesproken over het belang van een goede zorgverzekering voor hun medewerkers. Het is een goede aanvulling op het preventiebeleid, met als doel ervoor te zorgen dat mensen gezond blijven. Mocht er zorg nodig zijn; ervoor zorgen dat de medewerker snel behandeld kan worden. Zodat hij snel weer kan meedraaien binnen het bedrijf.
Welke ambitie heb je voor 2021 en wat ga je daaraan doen?
Schonenberg (FGD): Wij zullen verder gaan waar we gebleven zijn. We zijn nog maar net begonnen en hebben nog een heleboel ideeën klaarliggen voor het nieuwe jaar. We willen vooral doorgaan met het aanbieden van goede zorg, het gesprek aangaan met werkgevers en groeien, om uiteindelijk die stip op de horizon te kunnen realiseren.
Van der Werf (Van Mossel): Een mooie stabiele klantenbase opbouwen in Friesland en Groningen. Van Mossel zit niet stil als organisatie. Het zou me ook niet verbazen dat er nog een organisatie wordt overgenomen in den lande, waardoor we onze positie nog meer kunnen versterken. Onze eigenaar, Eric Berkhof, is een bevlogen en enthousiaste ondernemer. Dit werkt zeer aanstekelijk als je het mij vraagt. Dus ik draag hier graag mijn steentje aan bij!
Attema (Management Minded): Uiteraard een focus op het ondersteunen van bedrijven en organisaties die momenteel in zwaar weer zitten als gevolg van de crisis. En vooral blijven doorgaan met het zoeken naar de win-win voor onze klanten op zowel organisatorisch, financieel als procesmatig vlak. Daarnaast het verder ontwikkelen van ons onderzoek naar de haalbaarheid van een product dat – mogelijk – een stukje van de stikstofproblematiek helpt oplossen.
Nieuwjaarsboodschap: wat wil je onze lezers meegeven voor het nieuwe jaar, vanuit jezelf en/of jouw organisatie?
Attema (Management Minded): De meeste bedrijven hebben in 2020 een stap terug moeten doen, benut die stap terug en zorg dat je klaar bent voor de toekomst. Ga je corebusiness analyseren, de bedrijfsprocessen optimaliseren, houd je financiën tegen het licht en zoek naar het optimum. Maar vooral: geloof in jezelf en geloof vooral in dat wat je doet.
Van der Werf (Van Mossel): Be safe en stay strong. Het is een bijzonder jaar geweest. Laten we elkaar zakelijk maar ook zeker privé helpen als het even niet wil.
Schonenberg (FGD): Wij wensen iedereen een gezond 2021. Maak het een jaar waarin je je dromen waarmaakt, het is nooit te laat om te beginnen.