Afhankelijk van het toerisme
Een bedrijf als Taxi Boersma haalt zelfs tot 95% van de omzet direct uit het toerisme. Louwe Boersma: “Hoe mooier het weer, hoe beter onze omzet.” Peter Arnold Kolstein van de gelijknamige boeken- en speelgoedwinkel en Drogisterij & Kinderkleding Streek 56, kan dat onderstrepen: “Tegenwoordig leest men minder, maar mensen die op vakantie zijn nemen er wel de tijd voor. Maar zonder seizoensspeelgoed zou het voor ons als onderneming ook moeilijk worden.”
Alledaagse situaties, bijzondere oplossingen
De relatie met het vaste land is prima, stelt mevrouw Fischer van Hotel van der Werff: “Leveranciers komen hier toch vijf à zes maal per week.” Internet speelt hier een belangrijke rol in. Kolstein: “Vroeger ging je twee keer per jaar naar de wal om de zomer- of wintercollectie te bestellen. Dat je dat nu elke dag kunt doen, verandert je hele bedrijfsvoering.”
Lees de rest van het artikel en de uitgebreide Schiermonnikoog special in de online versie van OF juni 2014.