Ondernemend Harlingen – ook wel OH – ontstaat uit de fusie van de Harlinger Ondernemers Vereniging (HOV), Koninklijke Horeca-afdeling Harlingen en Stichting Harlingen Promotion. Voornaamste reden van de fusie is het creëren van een breder draagvlak voor de ondernemers. Bovendien ontstaat er met de versmelting één aanspreekpunt voor de gemeente. ‘We zitten regelmatig met de burgermeester en wethouders om tafel. Zo zijn wij de verbindende factor tussen gemeente en ondernemers’, vertelt Milan Grijmans. Eén van de doelstellingen van 2018 is het behalen van honderd leden. Hoever zijn ze? ‘We gaan de doelstelling zeker halen, we zitten nu op 95 leden. Kijkend naar de KVK-inschrijvingen, zijn nog lang niet alle ondernemers lid. Binnen de Business Club horen we vaak: ik wist niet dat jij ondernemer was. Het zou mooi zijn als iedereen lid is: dan spreken wij als OH namens iedereen’, aldus Janco Hiemstra.
Merk Harlingen
Het ondernemersklimaat in Harlingen is gezond en zit in de lift. Grootse evenementen als Tall Ship Races en Leeuwarden-Friesland 2018 brengen veel toeristen naar het pittoreske stadje. Toch is er ruimte voor groei. Arturo la Serpe vertelt: ‘We zijn een arme gemeente, waardoor ondernemers nog te vaak als individu denken. Dat is jammer. We moeten juist de handen ineenslaan. Samen sta je immers sterker.’ Grijmans vult aan: ‘Toeristen zijn ontzettend belangrijk voor de stad. Daarom willen we Merk Harlingen beter op de kaart zetten. Door de goede samenwerking met de gemeente gaat dat steeds beter en zijn ondernemers nauwer betrokken bij de evenementen.’ Termen als stoer, historisch, maritiem en ondernemend spelen bij het merk een belangrijke rol. ‘Wij Harlingers zijn echte doeners. Geen stoffige verhalen, maar handjes uit de mouwen. Dat zie je in hoe we ondernemen en in de gesprekken met beleidsmakers. Niet 36 kantjes vol, maar één A4-tje met plannen.’
Reflecteren
In alles dat de ondernemersvereniging doet, draait het om de drie b’s: bewoners, bedrijven en bezoekers. De stad als geheel moet profiteren van de acties van OH. Door te reflecteren en naar andere steden te kijken, leert OH van zichzelf en anderen. ‘Maar we kunnen een stad als Leeuwarden niet met Harlingen vergelijken. Daarom doen we het graag op onze eigen manier’, aldus La Serpe. Ondernemend Harlingen bevordert de samenwerking tussen ondernemers en gemeente, met als doel Harlingen voorgoed op de kaart te zetten.