Bij hotel Van der Valk in Drachten werden de deelnemers namens de organiserende partijen verwelkomd door dagvoorzitter Lennard Drogendijk van BDF. Daarna vertrok het gezelschap per bus naar de eerste stop: Bolsward. Onderwerp had de dagvoorzitter een verrassing in petto. De deelnemers werden getrakteerd op een speciale versie van ‘petje op, petje af’, het populaire spelletje uit het voormalige VARA-televisieprogramma Holland Sport. De vragen hadden voor deze gelegenheid betrekking op export en ondernemen. In Nederland timmert tien procent van de bedrijven internationaal aan de weg. Friesland zit op zeven procent. Dat is dus lager dan het landelijk gemiddelde. “Als je kijkt naar de potentie is dit opvallend”, zegt Jan Jacob Hilberdink van ITS. Binnen deze op internationalisering gerichte stichting vormen NHL Stenden Hogeschool en het World Trade Center Leeuwarden de belangrijkste pijlers. “Friesland heeft veel meer bedrijven die producten maken die het ook over de grens goed zouden doen. Met zo’n dag als vandaag hopen we het enthousiasme voor export aan te wakkeren.”
Het hele verhaal
In Bolsward werd een bezoek gebracht aan Venture Systems, de fabrikant van innovatieve deursystemen voor bussen, trams en metro. In diverse wereldsteden rijden autobussen met deuren uit Bolsward. Van Londen en Berlijn tot en met Madrid en Singapore. Commercieel directeur Bas de Nooijer legde uit hoe zijn bedrijf zich ontwikkelde van een ‘regionaal schuurtje’ tot een speler die mondiaal actief is. Export loont, stelde De Nooijer. “De overlevingskansen van exporterende bedrijven zijn groter dan die van andere bedrijven.” Een belangrijke boodschap: ga niet exporteren op prijs, er is altijd een aanbieder die weer goedkoper is. En: ze mogen klagen over de prijs, als ze maar tevreden zijn over de rest. Andere tip: vertel het hele verhaal. “Wij verkopen geen deuren, maar veiligheid. We zorgen dat mensen probleemloos en snel in- en uitstappen. We managen reizigersstromen.” Nog een suggestie: schakel een hbo-student in voor onderzoek naar de kansen in landen waar mogelijk interesse is voor je product. De Nooijer benadrukte dat je bedrijf over mensen moet beschikken die het leuk vinden om vlieguren te maken en relatief veel tijd door te brengen in het buitenland. “Niet iedereen ziet dat zitten.”
Ook een gezonde dosis bluf is legitiem als je daardoor aan tafel komt bij een belangrijke internationale prospect. “Bel de potentiele internationale klant en vertel dat je over een paar weken in de buurt bent. Vraag of je langs mag komen. Als er bevestigend wordt geantwoord ga je als een speer een vliegticket boeken, want voordat je ging bellen was er van een buitenlandreis nog helemaal geen sprake. Ondernemers zijn altijd geïnteresseerd in het verhaal van een andere ondernemer. Maak gebruik van die nieuwsgierigheid.”
Dubbel en dwars bewijzen
Volgende stop: Van Vuuren in Grou. Van Vuuren is leverancier van binnen- en buitendeuren. Het bedrijf tekende onder andere voor deursystemen in het St. Antonius ziekenhuis, Fletcher Hotel Amsterdam, Theater Sneek en Rijkskantoor de Knoop in Utrecht. Aanpassing van de strategie resulteerde in mooie resultaten, vertelde directeur Dennis Gijsman. In vier jaar is de omzet verdubbeld en zijn nieuwe markten aangeboord. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland. “Je moet je dubbel en dwars bewijzen bij de Duitse klant, maar als je daarin slaagt dan heb je een loyale klant.” De samenwerking met het familiebedrijf Anker Stuy Verven uit Terwispel draagt eveneens bij aan het succes. Anker Stuy werkt al langer internationaal. “Er is veel geduld nodig om een onbekend merk te introduceren op een buitenlandse markt”, aldus exportmanager Emile Stuy. “Vertrouwen moet worden opgebouwd en je merk moet zich bewijzen.”
Passie voor ijs
Derde en laatste stop: B&G Foodfactory in Surhuisterveen. Ontvangst door Jos Blom, oud-bankier en een van de initiatiefnemers van B&G. Vanaf 2012 produceert de ijsfabriek vers en handgemaakt schepijs op basis van biologische Friese melk en verse ingrediënten. Daarnaast zijn er nieuwe ijsconcepten. “Samen met startende ondernemers maken we creatieve, exclusieve en innovatieve producten”, zegt Blom. “We zijn uitgegroeid van ijsmakerij naar een platform voor nieuwe concepten.” Een voorbeeld van een nieuw (internationaal) concept is Lily & Hanna’s Rawfood Ice Dream. “Dit is een idee van een mevrouw uit Zweden. Het is een gezond, natuurlijk gezoet ijsje zonder enige vorm van melk. Volledig veganistisch. Zij zocht een ijsmaker die dit product kon maken. Zij herkende zich in onze passie voor ijs.” Terug in Drachten werd de tour afgesloten met een lezing van Rob van Wijk, deskundige op het gebied van internationale betrekkingen en veiligheidszaken, over ‘De nieuwe wereldorde – hoe China sluipenderwijs de macht overneemt’ (naar aanleiding van zijn eerder dit jaar verschenen boek).
Wie zaten er in de bus?
Deelnemers exporttrip: Acquaint, Auto Olijnsma, Brouwdok, ESV Berlikum, Friestile, Tailor & Stitch, Che Chil, Kremer, De Stille Boot, SAB Harlingen, Hanotex, Proceed, provincie Fryslân, GJSsupport, Business Development Friesland, Oranjewoud Export Academy, World Trade Center, I.T.S., Ynbusiness. Een inventarisatie van hun reacties in trefwoorden: waardevol, verrijkend, inspirerend, gezellig, laagdrempelig.