Ondernemers over centrumplannen Drachten: ‘Drachten mag wel wat meer kleur op de wangen krijgen’

Begin 2022 werd de centrumvisie voor Drachten gepresenteerd. De plannen zijn onder meer: Het centrum van Drachten moet compacter worden, met minder winkels en parkeerplekken en vooral méér groen en woningen. Wat dit in de praktijk betekent vroeg OF aan de hand van drie vragen aan drie ondernemers. “We moeten met zijn allen blijven ondernemen om Drachten aantrekkelijk te houden.”

Wat doe je en waarin zijn jullie onderscheidend?

Hylke Breman van Puur IJs & Chocolade:

Ik ben sinds zes jaar franchise-eigenaar van Puur IJs & Chocolade in het centrum van Drachten, waar wij het lekkerste ijs van Drachten verkopen! We onderscheiden ons door de vele verschillende soorten ijs, die allemaal vers gemaakt worden door onze ijsmeester in Heerenveen. Samen met mijn team van zeven medewerkers is het erg gezellig en fijn samenwerken.

Halbe Bergsma van Schuurman Schoenen:

Als franchisenemer probeer ik door middel van lokaal ondernemerschap het verschil te maken. Dat doen wij door de juiste mix van merken, 80 verschillende maar liefst! Bij ons vind je voor iedereen een paar schoenen, kinder- dames- en herenschoenen. Met 600 m2 winkelvloeroppervlakte bieden we ook alle ruimte.

Bettie van der Wal van de HEMA:

Ik ben bedrijfsleider bij HEMA Drachten. De HEMA kent natuurlijk iedereen, wij proberen ons daarom op lokaal niveau, door middel van social media, te onderscheiden en naast onze bekende producten ook alle andere leuke HEMA-items een podium te geven. Samen met een team van zo’n 90 medewerkers staan wij elke dag klaar voor onze klanten. Potentiële medewerkers staan zelfs in de rij om voor ons te werken, we hebben serieus een wachtlijst!

Wat vind je van de plannen voor de renovatie van het centrum van Drachten?

Breman (Puur IJs & Chocolade):Ik vind de plannen goed, ben er tevreden mee. Ik denk dat ze goed aansluiten op de wensen van de consument nu en in de toekomst. Ik weet niet of minder winkels nu de oplossing is, maar ik denk dat het ánders indelen van winkelpanden het centrum aantrekkelijker maakt. Een voorbeeld hiervan is het winkelpand waar voorheen Miss Etam zat. Dit is nu gesplitst waardoor er twee nieuwe kledingzaken ontstonden. Een meer divers winkelaanbod komt de levendigheid ten goede, net als meer woningen bouwen. Met name de randen van het centrum – zoals het Moleneind – hebben hier baat bij.

Bergsma (Schuurman Schoenen):Als ondernemer ben ik een voorstander van een compacter centrum. Ik ben net in Scandinavië geweest en daar zie je in de steden veel meer groen en recreatiemogelijkheden. Dat werkt absoluut sfeer verhogend, waardoor inwoners of toeristen langer in het centrum blijven. Niet iedere bewoner of bezoeker wil winkelen, maar misschien wel op een bankje in het park zitten.

Van der Wal (HEMA): Ik sta positief tegenover de plannen, ik ben er heel blij mee. Het moet, het kan niet anders. Willen we op lokaal niveau aantrekkelijk blijven, dan is meer diversiteit aan winkels en een aantrekkelijk centrum noodzakelijk. De gezelligheid in Drachten kan en mag echt beter.

Wat zie jij als de grootste uitdaging voor Drachten?

Breman (Puur IJs & Chocolade): Om de koppositie in het verzorgingsgebied vast te houden. We moeten ervoor zorgen dat ook de inwoners van dorpen rondom Drachten, ons blijven bezoeken. Dit kan alleen door flinke investeringen in het centrum. Drachten is een parel, het heeft een heel mooi centrum. Als ondernemer roep ik op om met zijn allen het beste in Drachten naar boven te halen. Kijk als ondernemer ook eens buiten je eigen winkelpand. Wat doen de buren? En wat kan ik zelf doen om het centrum aantrekkelijk te houden? Ook vind ik dat Drachsters wel wat trotser op hun woonplaats mogen zijn. Toeristen of buitenstaanders zijn vaak laaiend enthousiast.

Bergsma (Schuurman Schoenen): Ik vind dat Drachten een heel mooi centrum heeft, maar dat we dat met elkaar nog wel wat meer mogen zien. Het is een prachtige plaats! Heel centraal aan de A7 en met een grote regiofunctie. Drachten heeft stadsallures, maar het mag wel wat meer kleur op de wangen krijgen. Hierin hebben we elkaar nodig; bewoners, ondernemers en de lokale overheid. Een mooi en succesvol voorbeeld van een gezamenlijke actie is de spaar- en winactie. Een letterlijke win-winactie voor bezoeker als ondernemer!

Van der Wal (HEMA): Ik denk dat de grootste uitdaging is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar dat er iets moet veranderen is wel duidelijk. Ik hoop dat iedereen zijn steentje bijdraagt en dat de uitvoering van de plannen niet al te lang gaat duren. Belangrijk in het winkelaanbod vind ik een mix van lokaal en landelijke winkels. Dat bezoekers langer blijven omdat ze echt verrast worden door de diversiteit.

Vergelijkbare berichten