Op de bres voor de vrouwelijke ondernemer

Mannen en vrouwen zijn verschillend. Maar profiteer gewoon van elkaars kwaliteiten. “Je ziet zelfs in de hoogste regionen dat het moeilijk is om vrouwen voor het voetlicht te brengen. Denk alleen maar aan het kabinet Rutte 2. In Nederland lopen we wat dat betreft zo ver achter, in de landen om ons heen hebben ze het veel beter voor elkaar. Maar je ziet het ook op bescheidener niveau”, verhaalt de 52-jarige ondernemer. “Het was bijvoorbeeld de bedoeling om in deze uitgave van Ondernemend Friesland een vrouwenpanel aan het woord te laten. Maar het lukte maar niet om deelneemsters enthousiast genoeg te krijgen om hun zienswijze te vertellen.”

Dus moet Froukje het zelf maar doen. “Ik ben helemaal niet een type dat op de barricaden springt, maar dit triggert me. Ook het voorzitterschap van de Heerenveen-vrouwen doet dat trouwens. Ik heb respect voor die meiden, die voor een relatieve appel en ei vijf dagen in de week trainen. Vaak naast hun studie. We doen er alles aan om het niveau op te krikken en de faciliteiten voor hen te verbeteren. Maar er is natuurlijk een immense achterstand bij de mannen.”

Menselijke contact

Froukje is het gewend om in een ‘mannenwereld’ te acteren. “Ik heb hiervoor in de werktuigbouw (= elektrotechniek) gewerkt, en ook in het vastgoed. Ook echte mannenbolwerken. En ik ben opgegroeid tussen de auto-onderdelen. Het bedrijf bestaat volgend jaar 25 jaar. We hebben inmiddels drie vestigingen – in Heerenveen, Steenwijk en Staphorst – en leveren vooral aan kleinere dealers, universele ga 9rages en bijvoorbeeld loonbedrijven. Bedrijven waar het menselijke contact belangrijk is. Daar zit ook onze kracht – en mijn passie: omgaan met onze klanten.”

“Het gaat er niet alleen om dat we zoveel mogelijk onderdelen verkopen, het belangrijkste voor ons is dat onze klant zich goed voelt bij onze dienstverlening. Hoe kan ik ze met hun probleem helpen? Daarom ben ik ook graag en vaak onderweg; ik kom graag bij ze over de vloer. Advies geven over auto-onderdelen, natuurlijk. Maar ook over ondernemerskwesties. In Heerenveen hebben we bijvoorbeeld een trainingslocatie. Daar geven onze specialisten trainingen over autotechniek en -onderdelen, maar ik huur ook regelmatig specialisten in die ondernemers wat komen te vertellen over een specifiek ondernemersprobleem. Een Facebook-training, bijvoorbeeld. Veel bedrijfseigenaren zien de potentie best van Facebook, maar hoe zet je het in? Met name voor kleinere bedrijven is dat een herkenbaar vraagstuk. Tijdens zo’n training leren ze hoe ze met een relatief kleine investering groot resultaat kunnen boeken, zonder dat ze er iemand specifiek voor hoeven aan te nemen.”

Verandering nodig

Juist dat menselijk waarderen haar klanten, dat weet ze zeker. “Ik wil niet zeggen dat dat komt omdat ik een vrouwelijke directeur ben, maar het is wel mijn kwaliteit. En veel meer vrouwen hebben die kwaliteiten. Sterker nog: er zijn best vrouwelijke ondernemers, zelfs in een nogal conservatieve provincie als Fryslân. Maar ze durven zich dus niet uit te spreken. Laatst was ik bij een bijeenkomst voor ondernemers van onze huisbank. Samen met een medewerker van de bank was ik de enige vrouw. Onvoorstelbaar! Dat moet veranderen. We moeten ons laten zien, zichtbaar zijn. Jong vrouwen hebben immers rolmodellen nodig!”

Delen via

Vergelijkbare berichten