Op waarde schatten, de essentie van ondernemerschap

juli 4, 2024

In een koffiemomentje met een andere ondernemer realiseerde ik mij iets belangrijks: bij mijn eigen inkoop beslissingen – zoals het inhuren van een fotograaf – kijk ik vooral naar de tarieven en niet direct naar de waarde die de foto’s toevoegen. Dit inzicht zette mij aan het denken over het op waarde schatten van zowel eigen diensten, maar ook die van anderen.

Als ondernemer in communicatie, ben ik voortdurend op zoek naar manieren om mijn klanten de best mogelijke waarde te bieden. We leveren expertise en kennis waar onze klanten niet zelf over beschikken, waardoor we een bepaalde waarde kunnen toevoegen.

Waarde is een relatief begrip, sterk afhankelijk van het doel, de insteek en de visie van het bedrijf. Wat voor de ene ondernemer van onschatbare waarde is, kan voor een ander een leuke bijkomstigheid zijn. Toch verwarren we – ik in het bijzonder – deze waarde vaak met prijs, terwijl deze twee elementen niet altijd hand in hand gaan.

Als ik terugkijk op de momenten waarop we echt impact maakten, dan is dat wanneer we erin slaagden de unieke waarde van het merk naar voren te brengen. Dit gaat verder dan het simpelweg aanbieden van diensten; het gaat om het begrijpen van de visie, uitdagingen en de gestelde doelen. Het is de wisselwerking tussen meerdere partijen die maakt dat een communicatiecampagne niet alleen gezien, maar ook gevoeld wordt.

Voor iedere ondernemer betekent waarde iets anders. Voor sommigen kan het de duurzame relatie met hun klanten zijn, voor anderen de innovatieve oplossingen die zij bieden. Prijs speelt zeker een rol, maar het is de toegevoegde waarde die uiteindelijk bepaalt of een investering het waard is.

Waarde toevoegen gaat om het creëren van betekenisvolle ervaringen, het bieden van oplossingen gericht op de toekomst. Op waarde schatten is – en blijft – altijd subjectief, maar is dit niet de kern van het ondernemerschap? Het draait niet alleen om wat je doet, maar hoe je het doet en wat het oplevert voor de ander. Door consequent te streven naar waardecreatie kunnen we het verschil maken voor onze klanten én onszelf.

Elina Dijkstra – Veenstra, eigenaar Flavour Communicatie

Delen via

Vergelijkbare berichten