PR anno 2012: Frappez toujours

juli 13, 2012

De tijden dat je met één persbericht de massa kon bereiken zijn definitief voorbij, zo stelde Bakker, die behalve hoofdredacteur OF, ook communicatiebureau NARVIC heeft,  tijdens zijn presentaties (om 15.00 uur en 17.00 uur). Het medialandschap is drastisch veranderd.  Journalisten veranderen mee. En doelgroepen? Die krijgen met z’n allen 3.000 commerciële prikkels per dag te verwerken. Het is dus zaak je te beseffen dat op één paard wedden meestal niet meer voldoende is. Bij een goede PR-strategie (online en offline)  hoort het benaderen van drie mediakanalen: de ‘bought media’(betalen voor aandacht in kranten, radio of op internet), de ‘earned media’ (de media waarvan je graag wil dat ze het over je hebben; anderen vertellen dan jouw verhaal) en de ‘owned media’, zoals een eigen magazine of een eigen Facebook-pagina.  Volgens Bakker moet een bedrijf of een organisatie er alles aan doen om door middel van een lange adem-strategie zoveel mogelijk de ‘earned media’ te bereiken. “Het is veel krachtiger wanneer anderen het over je hebben”, aldus de communicatieman. Bakker gaf zeven praktische tips om op een positieve manier ‘te zaaien’ bij deze media. Ook hield hij een pleidooi voor storytelling: “Vergeet nooit de kracht van een verhaal dat goed wordt verteld. Dat kan een groot verhaal zijn, maar ook klein. Ook de jubilaris binnen uw bedrijf is een publiciteitskans. En nog iets: durf ook eens te vertellen over een tegenslag of een blunder, die vervolgens werd opgelost.” Wie met name een duurzame relatie met doelgroepen belangrijk vindt zou eens een eigen relatiemagazine moeten overwegen, zo stelde de oprichter van NARVIC. “Veel mensen denken dat dit een kostbare zaak is, maar dat hoeft tegenwoordig helemaal niet zo te zijn. Een relatiemagazine kun je ook een of twee keer per jaar uitbrengen. Het vergoot je geloofwaardigheid, het bindt klanten en het biedt je een enorme bron van redactioneel materiaal waarmee je stapsgewijs ook je website gevarieerd kunt houden. Zo kun je er soms wel een half jaar mee vooruit. En alleen al daardoor word je weer veel sneller gevonden in de zoekmachines.”

Delen via

Vergelijkbare berichten