Een schone werkomgeving is goed voor de productiviteit. Een vuile werkomgeving werkt contraproductief en heeft zelfs meer ziekteverzuim tot gevolg. Maar in tijden van recessie moet het allemaal zo goedkoop mogelijk. Malafide schoonmaakbedrijven, de rotte appels uit de mand, leggen druk op de tarieven. “Die druk is het grootste bij zeer grote bedrijven. Ze kopen landelijk in en ze gaan voor de laagste prijs”, aldus Lieuwe Tiemersma, samen met zijn moeder is hij eigenaar van Tiemersma Schoonmaakbedrijf in Leeuwarden. ‘Klagen over de schoonmaakster’ is binnen zo’n bedrijfscultuur een veel gebezigd tijdverdrijf, aldus Tiemersma: “Want deze schoonmaakbedrijven kunnen eenvoudigweg niet nakomen wat ze beloven. De mooie babbel en de offerte in een mooie chique lay-out corresponderen niet met de uiteindelijke prestaties.”
OSB-keurmerk
Tiemersma richt zich met zijn bedrijf op de middelgrote bedrijven. Zijn vaste klanten weten en accepteren dat kwaliteit nu eenmaal wat kost, aldus Tiemersma: “Maar wij kunnen wel scherp begroten, mede dankzij onze platte organisatie. Ik stuur mijn mensen op de werkvloer zelf direct aan en werk niet met objectleiders. Bij ons voelen de medewerkers zich verantwoordelijk voor hun werk. Zelf heb ik ook direct contact met mijn klanten. Wij doen feitelijk ook niets aan acquisitie, alles gaat via mond-tot-mondreclame.” Dat neemt niet weg dat ook Tiemersma last heeft van de prijsvechters, al was het maar omdat het imago van de schoonmaakbranche, en indirect dus ook zijn bedrijf, daar onder leidt. Maar Tiemersma is ook optimistisch, zo verwacht hij veel van het OSB-keurmerk dat de brancheorganisatie onlangs invoerde. Wie na de jaarwisseling niet aan de eisen voldoet, kan zijn lidmaatschap als beëindigd beschouwen. Tiemersma: “Het keurmerk stelt eisen aan deskundigheid, vakkundigheid en financiële betrouwbaarheid maar ook aan verantwoord marktgedrag, denk daarbij maar aan slecht personeelsbeleid, onderbetaling en wantoestanden.” Het keurmerk moet straks eenzelfde uitstraling krijgen als het BOVAG-keurmerk in autoland: “Het moet tot imagoverbetering en professionalisering van de branche als geheel leiden.” Onlangs behaalde Schoonmaakbedrijf Tiemerma zelf het keurmerk. Tot nu toe kunnen nog maar vijf andere schoonmaakbedrijven in Friesland hetzelfde zeggen.
Lange termijn
Doe waar je goed in bent. En laat secundaire taken over aan andere professionals. Facilitair Bedrijf Nederland (FBN) begeleidt ondernemers bij dit proces. Ids Boersma, eigenaar van FBN: “Onze diensten bestaan uit het managen van hard services enerzijds, zoals technische faciliteiten, en de soft services anderzijds, denk aan zaken als catering, beveiliging en schoonmaak.” Maar zeker in deze tijd, waarin ondernemers gefocust zijn op kostenbesparing moet je de meerwaarde van je diensten wel overtuigend kunnen aantonen, aldus Boersma: “Als het goed gaat heeft men er nu eenmaal vaak meer voor over. Gaat het wat minder dan vallen ondernemers toch vaak terug in het primaire gedrag.” Overtuigen begint met een grondige analyse: “We maken een soort nulmeting van de huidige facilitaire zaken, brengen doelen en wensen in kaart. Wil een ondernemer kostenbesparing, een onafhankelijk advies of diensten uitbesteden? Wij maken de mogelijkheden en de opbrengsten inzichtelijk.” Om te overtuigen moet je de lange termijn altijd in ogenschouw nemen, die stip op de horizon. En zorg ervoor dat je in het proces je snelgroeiende plantjes als eerste oogst zodat je met de opbrengsten andere plantjes kunt laten opgroeien.”
‘Meer lucht’
Het werkgebied is heel breed, van ICT tot aan schoonmaak en van het realiseren van inkoopdoelstellingen tot aan de introductie van het nieuwe werken. Boersma: “Wat is nou bijvoorbeeld de impact van het nieuwe werken voor je organisatie? Daar komt heel wat bij kijken. Je moet de oudere en de jongere medewerker mee kunnen nemen in dat proces. Daarnaast moet je altijd bereikbaar kunnen zijn. Allemaal aspecten die je goed moet doordenken.” Je processen slim inrichten, daar draait het allemaal om. Boersma: “Want dan werk je efficiënter.” En een goede organisatie van je secundaire diensten moet niet alleen leiden tot kosten- maar ook op tijdsbesparing. Boersma: “Natuurlijk, daar zit ‘m ook de crux. Je processen zijn beter geregeld, daarmee maak je al een professionaliseringsslag. En het geeft je als ondernemer tegelijkertijd meer lucht om de eigen core business naar een hoger plan te tillen.”
Een langer leven voor textiel
Ook in de branche textielreiniging komt de focus steeds meer op duurzaamheid en zorg voor het milieu. Onderzoek van TNO wijst bijvoorbeeld uit dat professionele reinigingsprocessen op het gebied van milieuvriendelijkheid drie maal zo goed scoren dan het thuiswassen. Remmie Miedema, eigenaar van Edelstomerij Miedema in Leeuwarden geeft tekst en uitleg.
In deze mindere tijden brengen mensen hun wasgoed minder vaak naar stomerij en wasserij uit bezuinigingsoverwegingen. Miedema: “Wat ze niet in hun overweging meenemen is dat kleding die professioneel gereinigd wordt drie keer langer meegaat. De wasmiddelen die we gebruiken zijn niet alleen biologisch afbreekbaar, ze veroorzaken ook minder slijtage aan het textiel.” Wie echt wil profiteren van professionele reiniging, moet wel checken of een bedrijf beschikt over het milieucertificaat en het kwaliteitscertificaat van brancheorganisatie Netex. Miedema: “Dan weet je zeker dat betreffend bedrijf inderdaad duurzaam werkt, want dat is echt niet vanzelfsprekend.” Zelf beschikt Miedema over beide certificaten.
Water hergebruiken
Binnen de branche wordt hard gewerkt aan het nog verder reduceren van de belasting op het milieu. Miedema: “Zo zijn er tegenwoordig technologieen beschikbaar om het vuile waswater te hergebruiken. Voor veel textielreinigers is dat nog toekomstmuziek omdat er wel een bepaalde schaal nodig is om het financieel rendabel te maken. Ook voor mij is het nog geen haalbare kaart. Wel hergebruiken wij het koelwater van de machines opnieuw voor het wasproces.”
Oplosmiddelen
Maar is nog meer terreinwinst te behalen, met name op het gebied van het gebruik van oplosmiddelen, aldus Miedema: “Voor onze reinigingsprocessen maken we momenteel veel gebruik van PER (perchloorethyleen), dat geeft nu eenmaal de beste resultaten. Het gebruik ervan is aan strenge milieu-eisen gebonden, maar de wetenschap is naarstig op zoek naar oplosmiddelen die significant minder belastend zijn voor het milieu. Die ontwikkelingen volg ik op de voet.”
Gordijenservice
Om de recessie intussen het hoofd te bieden zoekt Miedema naar nieuwe services voor zijn klanten: “Zo bieden we sinds kort een speciale gordijnenservice aan. We halen de gordijnen bij de klant op, reinigen ze en hangen ze bij bezorging ook weer voor de mensen op. We richten ons hierbij op het groeiend aantal senioren en op de mensen die het steeds drukker krijgen in deze 24-uurseconomie. En natuurlijk blijft onze focus liggen op kwaliteit en snelle service.”