Projectleider ‘Impuls Binnenstad’ bekend

Leeuwarden wil de beste binnenstad van Nederland worden. Op initiatief van vooral PvdA en VVD werden al in 2008 suggesties gedaan om de aantrekkingskracht van de stad te vergroten. Die zijn inmiddels door de raad overgenomen en verwerkt in het project ‘Impuls Binnenstad’. Voor dat project wordt de komende vier jaar 1,6 miljoen euro beschikbaar gesteld.

De plannen waarmee Van den Berg en Van Vliet zich gaan bezig houden moeten leiden tot hogere bezoekersaantallen, meer bestedingen en minder leegstand. Zo kan de aantrekkelijkheid van de binnenstad worden vergroot, mede door een nog beter winkelaanbod te creëren, vooral ook in de aanloopstraten naar de Nieuwestad. Voor die straatjes  moeten ‘gebiedsprofielen’ worden uitgewerkt. De juiste winkel op de juiste plek, dat is dan het doel, waarbij kwaliteit en verscheidenheid van het winkelaanbod alle aandacht moet hebben.

Samenwerken met bedrijfsmakelaars en banken is daarbij onontbeerlijk. Makelaars moeten worden gestimuleerd verder te kijken dan alleen hun eigen bestand. Bij het zoeken naar een geschikte winkelruimte voor een klant zou ook aanbod uit de portefeuille van een collega mee moeten lopen, zeker als daarmee het winkelprofiel van een straat wordt verbeterd. Het project Impuls Binnenstad wil in samenwerking met de makelaars tot een afspraak proberen te komen, waarmee een dergelijk aanpak voor alle partijen voordelig is.

Een ander voornemen is om de komst van speciaalzaken naar de binnenstad te bevorderen. Speciaalzaken geven de Leeuwarder binnenstad kleur, de stad onderscheidt zich ermee van de grote massa. Te denken valt aan kleine, nieuwe winkeltjes in het hogere segment of uit het zogenaamde snuffelmilieus, galeries, bedrijven in de creatieve sector, culturele instellingen en kunstuitingen. De Grote Kerkstraat is een goed voorbeeld.

Een ander middel om de binnenstad aantrekkelijker te maken is het verfraaien van leegstaande winkelpanden. Eigenaren kunnen in de lege etalages displays en banners laten plaatsen. Die bestaan onder andere uit grote vakfotografische kleurenfoto’s van de binnenstad met als thema’s architectuur, cultuur en festivals. Niet alleen fleurt dit het straatbeeld op, het pand wordt tevens aantrekkelijker voor de verkoop/verhuur. Daarnaast is het van belang dat eigenaren en ondernemers door middel van subsidies worden gestimuleerd hun gevels en winkelpuien op te knappen.

Ook coaching van ondernemers is een middel om zaken te verbeteren. Ondernemers, die gebruik maken van microfinanciering en zich vestigen binnen het aandachtsgebied, krijgen een coach aangewezen. De kredietverstrekkende bank wordt door de coach op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van de onderneming. Extra handelingkosten van de bank worden op deze wijze beperkt en de slagingskans van de onderneming wordt op deze wijze vergroot.

Delen via

Vergelijkbare berichten