Rodenburg Interieurs/ Projectinrichting: ‘Ieder individu is een potentiële klant’

“Ons motto is: Wij zijn ‘bedenkers en makers’. En daarbij lopen wij net zo hard voor een particulier die een plankje in de bijkeuken nodig heeft als voor een bedrijfsmatig project. Ik zeg wel eens ‘ieder individu is een potentiële klant’.” Aan het woord Erik Moorlag (53), sinds zeven jaar eigenaar van Rodenburg Interieurs/ Projectinrichting aan de Giek 9. In Drachten. Wij vroegen hem het hemd van het lijf over zijn bedrijf en zijn ambities.

Kun je in het kort iets vertellen over de geschiedenis van het bedrijf?

Ik ben autodidact en heb ‘het vak’ geleerd op de ‘university of life’. Ongeveer zeven jaar geleden heb ik Rodenburg Interieurs overgenomen van zijn naamgever, de heer Rodenburg, die het bedrijf ongeveer 30 jaar geleden heeft opgericht. In de beginperiode is er veel geïnvesteerd en hebben we behoorlijke stappen gemaakt in vernieuwing van het machinepark, automatisering en de organisatie zelf. Resultaat is dat er nu een bedrijf staat dat alles op het gebied van interieur in huis heeft en projecten desgewenst op ‘turn key’ basis kan realiseren. Voor particulieren, bedrijven of overheidsinstellingen. Samen met eigen ontwerpers en een team enthousiaste meubelmakers realiseren en begeleiden wij grote en kleine projecten van A t/m Z.

Wat maakt jullie bijzonder?

Wij hebben het hele pakket zelf in huis. Bij concurrenten is dat, in veel gevallen, niet het geval. Het feit dat wij een eigen interieurarchitect in huis hebben is op zich al uniek. Daarnaast hebben wij een kleine staalafdeling, een spuiterij, een moderne houtbewerkingsafdeling en koop ik zelf de vloeren in. Kortom, het moet raar lopen voordat wij ‘neen’ moeten verkopen. Alhoewel ons hoofdkwartier in Drachten staat, werken wij door heel Nederland.

Hoe ziet het bedrijf er qua organisatie uit?

In totaal heeft Rodenburg Interieurs/ Projectinrichting 11 werknemers, maar er lopen gemiddeld door het jaar heen altijd wel een man of 15 rond, omdat ik graag en veel met stagiaires werk. Samen met een vertegenwoordiger neem ik de verkoop voor mijn rekening, waarbij met name de ‘scholenmarkt’ een aantrekkelijke sector is. De verhouding particulieren – bedrijven/overheid schommelt rond de 50-50. Ons belangrijkste verkoopargument is dat we bij projecten ‘het hele pakket’ in eigen hand hebben en dus de ‘faalkosten’ tot vrijwel nul kunnen reduceren.

Wat maakt het vak zo mooi?

Wij zijn bedenkers en makers. Wij creëren iets en daar zijn wij trots op. Als je aan het eind van de rit het resultaat ziet; een enthousiaste klant en we er zelf ook een goed gevoel bij hebben, dan weet ik dat we het goed hebben gedaan.

Hoe zie je de toekomst?

We willen niet groeien om te groeien. Er zal wel een bescheiden organische groei plaatsvinden, maar 50 man op de loonlijst zie ik niet zitten. Liever werk ik bij grotere projecten samen met complementaire bedrijven of zelfs met concullega’s.

Vergelijkbare berichten