Ruth Rottiné van Marketingbureau Wettermerk: ‘Wij leiden de transitie naar duurzame marketing’

Midden in de coronatijd startte ervaren marketeer Ruth Rottiné haar marketingbureau Wettermerk op de WaterCampus in Leeuwarden. Wettermerk richt zich specifiek op de branding en marketing voor water- en cleantech bedrijven. ‘’Wij helpen deze bedrijven om hun innovaties op een eerlijke en transparante manier te vermarkten.”

“Ik heb nooit de ambitie gehad om een marketingbureau te starten”, zegt Ruth Rottiné. “Maar toen vroegen mijn opdrachtgevers – onder andere Wafilin Systems – mij om nog meer voor ze te doen. Toen ook de Water Alliance mij stimuleerde om deze kans te grijpen, ben ik Wettermerk gestart. Ik werkte al 10 jaar in deze sector en heb het hier op de WaterCampus altijd erg naar mijn zin gehad. Het voelt echt als een voorrecht om met deze opmerkelijke bedrijven en slimme mensen te mogen werken. Zij begrijpen als geen ander, hoe belangrijk het is om niet alleen te innoveren in je product of technologie, maar in je gehele bedrijf. Marketing speelt daarin een essentiële rol.”

Zinvolle en Zuivere Marketing

Rottiné vertelt dat ze met Wettermerk een unieke methode hebben ontwikkeld die ze zinvolle en zuivere marketing noemen. “Zinvol: dat het waarde creëert en realiseert voor alle stakeholders. Zuiver: dat een merk eerlijk en transparant communiceert én vooral waarmaakt wat het belooft. We maken dit concreet met de stappen in ons stroommodel (zie kader, red.).” Deze methode – die tools vanuit de communicatie en psychologie gebruikt – ontstond nadat Rottiné een aantal jaren geleden herstellende was van een werk gerelateerde burn-out. “Ik merkte dat het toepassen van marketingtrucs niet goed bij mijn waarden paste”, legt ze uit. “Ik ontdekte en experimenteerde later als freelancer dat marketing heel goed toe te passen is op een ethisch verantwoorde manier. De nieuwe methodiek en de wens – laten zien wie je merkelijk bent – beschikbaar te maken voor meer bedrijven, was geboren.”    

Werken in je zone of genius

“Ons team bestaat uit zeven enthousiaste en specialistische mensen: SEO/SEA-specialist, Designer, Content Marketeers, Trendwatcher, Strateeg en Vertaler”, gaat Rottiné verder. “We zijn een klein en superhecht team dat heel goed weet hoe we mogen samenwerken. Binnen Wettermerk kan iedereen werken in zijn ‘zone of genius’ zodat de medewerker zelf, het team en onze klant daar optimaal van kan profiteren. Er is tegenwoordig veel aandacht voor duurzaamheid en circulariteit maar te weinig voor ons eigen energiesysteem. Ik vind het belangrijk dat we hier voor zolang als mogelijk is, kunnen doen waar we plezier en energie van krijgen. Dat betekent dat de functies van mensen over vijf jaar er heel anders uit gaan zien.”

Meer dan een bureau

“Over een paar jaar houden wij ons bezig met andere ambities die gerelateerd zijn aan onze missie om morele marketing standaard te maken”, aldus Rottiné. “Wij werken nu met kleine startups die voor onze diensten verschillende subsidies kunnen aanvragen, maar ook met scale-up bedrijven zoals Ferr-Tech, en sinds dit jaar ook onze eerste buitenlands klant in Zweden. We verwachten metWettermerk over een jaar te verdubbelen van vijftien naar dertig bedrijven. Nadat wij deze groeiende markt hebben voorzien, gaan we ons verdienmodel uitbreiden naar andere sectoren. Natuurlijk dromen we ervan om standaard lesstof te maken voor het toekomstig onderwijs.”

Kers op de taart

“Wij leiden de transitie naar duurzame marketing, maar doen dat in nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers”, zegt Rottiné tot besluit.Bedrijven in de watertech en cleantech industrie hebben de impact om een schonere wereld te realiseren, Wettermerk wil daarin een gids zijn. Het begrip ‘duurzaamheid’ is daarbij erg belangrijk. Bedrijven moeten een heel groen product hebben, hun DNA, hun hele systeem moet duurzaam zijn. Wettermerk is dit jaar genomineerd als halvefinalist van de Jonge ondernemersprijs van het Noorden (JOP). Een mooi podium om onze missie nog meer kenbaar te maken.”

Vergelijkbare berichten