“In onze huidige samenleving wordt alles steeds meer op het uiterlijk beoordeeld. Een duidelijke en herkenbare huisstijl is dan ook cruciaal”, steekt Frank Julius van wal. Hij is eigenaar van FFAnders, de Friese specialist op het gebied van signmaking. “Wij proberen de identiteit van een bedrijf te vangen, bijvoorbeeld in een pakkend logo, en gebruiken dat in de huisstijl, folders en reclame op voertuigen of gevels.” “Uitstraling zegt alles. Neem bijvoorbeeld óns logo. Dat is strak. Ik probeer het bedrijf verzorgd en opgeruimd te houden, kom mijn afspraken na en lever goed werk af. Het logo zegt dus écht iets over ons. Mensen herkennen dat, het geeft ze vertrouwen. Iets wat mooi is, spreekt aan. Daar willen mensen zich mee associëren. En je krijgt nooit een tweede kans op een eerste indruk.”
Reclamebureaus
FFAnders werkt niet alleen veel voor het bedrijfsleven, maar krijgt daarnaast ook heel vaak opdrachten van reclamebureaus. De laatste jaren spitst het werk zich vooral toe op belettering. “Dat is onze core business”, zegt Julius. “Daarin kunnen wij veel betekenen voor andere reclamebureaus. Of het nou gaat om het beletteren van vrachtwagens, bedrijfsauto’s, gevel- en/of lichtreclames; wij hebben alle benodigde apparatuur in huis om de producten zelf te maken en monteren.” De Friese signmaker beschikt op bedrijventerrein Hemrik in Leeuwarden over een nieuw bedrijfspand met loods. Die is groot genoeg om tegelijkertijd twee grote vrachtwagens te beletteren.
Eén op één
“Wij werken nauw samen met opdrachtgevers”, vervolgt Julius. “Zo komt het wel eens voor dat iemand met een vraag bij ons binnenwandelt en we meteen achter de computer kruipen om te brainstormen over de uitvoering. Ter plekke zetten we een paar voorbeelden in elkaar. Eén op één. Die persoonlijke benadering spreekt veel opdrachtgevers aan.”
Auto’s inpakken
De nieuwste ontwikkeling heet carwrapping. Daarbij wordt een voertuig geheel of gedeeltelijk ingepakt met reclame-uitingen van een bedrijf. Daarnaast bestaat er de Colorchange. Dit is een folie waarmee een auto in een andere kleur kan worden geplakt. “Zo hebben we voor Omrop Fryslân een grote witte trailer volledig gewrapt. Tijdens het voorjaar wordt de aanhanger gebruikt voor ‘Doch it foar dyn Doarp’ en in de zomermaanden vervangen we de tekst door ‘Simmer yn Fryslân’. Als ik die wagen ergens zie rijden, ben ik daar trots op. Vooral als ik aan verbaasde omstanders kan uitleggen dat wij hem niet hebben beschilderd, maar hebben beplakt. Dat kunnen ze bijna niet geloven. Die trailer is op deze manier niet alleen een heel mooi visitekaartje voor Omrop Fryslan, maar ook voor ons.”