Smart Group: “In Friesland kom ik thuis”

Roger komt al tientallen jaren in Friesland. Rond 1984 al, toen hij zijn carrière begon als extern adviseur bij verschillende bedrijven. “Weet je waarom een nectarine zo lekker smaakt, of een kers, een appel? Omdat de vrucht wil dat je bij de pit komt, want die zorgt voor verder leven. De kern, dat is belangrijk. En die kern bereik je snel in Friesland. Men houdt niet van opsmuk. De Fries is in de kern goed. En dat zeg ik als Limburger vol overtuiging. De Fries is trots op zijn afkomst, in Limburg hebben we veel meer verschillen tussen de regio’s.”

U heeft met uw bedrijf een vestiging in Leeuwarden

“En dus kom ik weer geregeld thuis. We zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van organisaties op het gebied van cultuur, management, structuur en strategie. En in het helpen van organisaties bij afslanking. Dat deden we bijvoorbeeld bij de Friesland Bank. Van de ruim 250 mensen hebben we voor zo’n 80 procent een nieuwe betrekking gevonden. We werken steeds meer in Friesland – voor Friesland zorgverzekeraar, KPN in het noorden en DHL Noord – en daarom was de opening van de vestiging in Leeuwarden een logische stap. We hebben nu ons hoofdkantoor in Vught en een kantoor in Houten en Leeuwarden.”

Wat is ‘Futuring People’ en ‘Futuring Business’, jullie lijfkreten?

“Het is een methode die Smart Group vanaf de oprichting op 1 juni 1990 hoog in het vaandel heeft. De methode ontstond in de jaren ’80, toen Nederland ook in een grote crisis zat, met name in de industriële sector. Door telkens anders naar dingen te kijken, proberen we organisaties en mensen in die organisaties steeds een stap verder te brengen. Desnoods houden we de hele zaak op zijn kop. We bouwen om, niet af- en daarna weer op. Met het vizier op het nu én de toekomst. En we helpen bij een turnaround bij zowel goed als slecht weer.”

Iedere organisatie zegt toch flexibel te zijn?

“Flexibel betekent dat je je medewerkers ondersteunt in hun ontwikkeling. Is de markt of de klant in ontwikkeling? Dan moet je je product of dienst aanpassen en dat is een continu proces. Onze filosofie is dat de grootste kracht van een organisatie zit in de mensen, mits je samen met de medewerkers continu stuurt op hun eigen ontwikkeling. En daarmee bedoelen we het benadrukken van de sterke punten en het verbeteren en bijslijpen van slechtere kanten. Als dat gebeurt, kunnen mensen ook beter anticiperen als hun baan bijvoorbeeld verloren gaat. Hoe ga je om met de wereld van nu en hoe kijk je naar de toekomst? Dat doen we nuchter en zakelijk; kernachtig. En dat past heel goed in Friesland.”

Delen via

Vergelijkbare berichten