De ambitie waarmee het Friese bedrijf zélf al achttien jaar de wereld tegemoet treedt heeft een aansprekend klantenportfolio opgeleverd. “We zitten overal aan tafel”, aldus Ate van der Meer en Toine Dinkelberg. Over de metamorfose van een voor-malige websitebouwer.
Het verhaal Snakeware start officieel op 27 maart 1995. In Nederland was het een gure dag, met veel wind en een gevoelstemperatuur van min 0,9 graden (www.weerverleden.nl, red). De AEX stond met 177 punten aan de vooravond van een bijzondere klim. In Leeuwarden stapten
Snakeware-oprichters Hans Hoomans en Johan Nieuwenhuis het gebouw van de Kamer van koophandel binnen. Doel: de oprichting van Snakeware. Een tijdje later voegde Ate van der Meer zich bij de club. “Onze activiteiten waren in die tijd breed”, herinnert Van der Meer zich. “We boden eigen software én hardware aan en we bouwden onze eerste websites. We deden dus eigenlijk alles op ICT gebied. Dat liep overigens erg goed, mede dankzij de toenmalige PC-privé-regeling. We zagen echter al snel in dat je in zaken moet focussen. Software, websites, internet; dát was ons ding. Hardware, daar hadden we minder gevoel bij. Toen we vervolgens vaststelden dat ook supermarkten al computers gingen verkopen wisten we dat het tijd was om andere keuzes te maken.”
Onbedwingbaar
En dus werd Snakeware een bedrijf dat zich ging focussen op ‘internetoplossingen’. De clientèle was breed en groeide snel. Snakeware is inmiddels sterk in zorg, woningcoöperaties en toerisme, maar bedient tegelijkertijd ook bedrijven als Batavus, Barenbrug, Frico, Feenstra Verwarming en sinds enige tijd supermarktketens als Poiesz en Dirk van den Broek.
“We zijn ondernemers die gaan voor the next level”, zegt Van der Meer. “Voor onszelf en voor onze klanten. Ik denk dat we daarin onderscheidend zijn. Wij hebben een onbedwingbaar instinct om in de toekomst te kijken. De aanwas van klanten heeft te maken met die benadering van zaken: wij willen niet de zoveelste partij zijn waar je een website kunt laten bouwen. Onze toegevoegde waarde zit in iets anders. Dat we trends begrijpen, dat we de technologische ontwikkelingen en de manier waarop ze ons leven aangenamer maken op de voet volgen en zelfs kunnen doorvertalen naar een plaatje voor de verdere toekomst. Bovendien: wij zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Op basis van vertrouwen praten we met onze klanten over hoe de wereld er nu, maar vooral ook morgen uitziet. En: hoe je in die setting klanten kunt bereiken, prikkelen en kunt aanzetten tot respons. Hoe je dat dankzij internettechniek steeds gemakkelijker en ‘op maat’ kunt doen.”
Heerlijk
In dat kader is het niet verwonderlijk dat Toine Dinkelberg een tijd geleden binnen de Snakeware-formule de business unit ‘Strategy & Marketing‘ heeft opgezet. Dinkelberg was ooit werkzaam bij het beroemde Leeuwarder bureau HSCG en heeft zich de laatste tien jaar in diverse adviesfuncties verdiept in internetmarketing. “Bij mij draaide het altijd al om conversie. Welke acties wil je dat een bezoeker van je website doet en op welke wijze kunnen we dat continu verbeteren. Door de komst van internet is daar iets heel moois bij gekomen: het ‘customer made’ bieden van oplossingen. Het is heerlijk om te zien hoe je concrete resultaten kunt boeken met internet-oplossingen die helemaal ‘op maat’ zijn, ontzettend simpel
lijken, maar vaak uitermate complex zijn om ze goed en gladjes te laten verlopen.”
Dinkelberg doelt onder andere op de module die Snakeware bouwde voor Batavus. “Denk aan die fietsinformatiebladen die je bij iedere fiets in de fietswinkel ziet staan. Dealers, waar dan ook, kunnen nu helemaal op maat en online de informatie op deze platen aanpassen. Wat voor een soort fiets men ook heeft, met welk type remblokje ook; het kan met het grootste gemak op die kaart komen, door online die gegevens in te voeren. Op diezelfde wijze kun je natuurlijk ook je website actueel houden, een speciale advertentieactie in een Huis aan Huis-krant opmaken, of een beeldscherm in een supermarkt actualiseren. Dat scheelt uren en uren werk en heel veel kosten.” Ook websites worden op die wijze steeds meer ‘op maat’ gemaakt, zo vertelt Van der Meer. “Onze systemen zorgen er voor dat twee clicks al behoorlijk duidelijk is welke voorkeuren de bezoeker heeft. Daarna kunnen we dus complete onderdelen van de site die niet relevant zijn voor hem weglaten en alleen dat tonen waar de interesse naar uitgaat. Dat scheelt tijd, maar vanzelfsprekend levert dat ook een bezoeker op die sneller tot actie over gaat.” Op die wijze werden al websites aangepast van vele ziekenhuizen, makelaars en van de beroemde recreatieketen RCN, bij menig kampeerder bekend van de vakantie in Frankrijk.
Een mooie klantenlijst, die met name ook door de onvermoeibare netwerkactiviteiten van Van der Meer tot stand is gekomen. “Ik ben niet de enige hoor. Ook anderen in ons team weten wat netwerken is. Maar ik ben wél overal, investeer daar ontzettend veel tijd in. En we hebben een duidelijke boodschap. Ook dat helpt. Sinds we duidelijk maken dat we niet zo maar een bouwer van websites zijn, maar partner in langjarige internet-marketingtrajecten, komen we overal binnen.” ‘Customer intimacy’ is daarbij het codewoord, zo leren we van de heren. “Het gaat om het opbouwen van vertrouwen. Dat klinkt als een cliché, maar daar is alles op gebaseerd. Grote partijen durven met ons in zee te gaan omdat ze weten dat het bij ons goed komt. Dat onze processen helder zijn. Dat we van tevoren exact aangeven wat we gaan doen. Dat we ook wel eens nee zeggen. En ja, men vindt het doorgaans positief dat we uit Friesland komen. Dat dan weer wel.”