Het Doutzen-model

Is het individu het merk of maken de merken het individu? Met deze vraag loop ik al een tijdje rond en het valt mij op dat het tweede ogenschijnlijk steeds vaker het geval is. Natuurlijk willen wij allemaal graag geloven dat wij als persoon een eigen wil hebben en dat wij ons als individu kunnen laten gelden en onderscheiden. Maar als je het goed bekijkt zijn wij helemaal niet zo individualistisch maar is groepsgedrag, kopiëren en ‘meer van hetzelfde’ aan de orde van de dag. En daar betalen wij een steeds hogere prijs voor!

Vroeger was je tevreden, blij, en best wel hip met een spijkerbroek met een rood vlaggetje op de achterzak. Daar telde je dan een dikke honderd gulden voor neer. Anno 2012 wordt er door merken via branding gretig gebruik gemaakt van het kopieergedrag van onze role models. Spijkerbroeken van de meest exclusief gebrande labels gaan voor prijzen van ruim boven de € 200,- over de toonbank. En geloof mij: als je naar de labels in die broeken kijkt komt het overgrote deel echt gewoon uit China. Hier worden ze met bakken tegelijk voor een paar dollar in elkaar gezet. Waarom zo duur dan? En waar blijft al dat geld? Die vragen zijn eenvoudig te beantwoorden: het geld zit bij de merken en die betalen daar op hun beurt hun role models van die, zodra ze fashion, wellness, of wat dan ook promoten, weten dat wij als individu deze merken maar al te graag aanschaffen tegen bijna elke prijs. Om ons toch vooral te onderscheiden én om een gevoel van kortstondige tijdelijke luxe te verwerven.

 

Een voorbeeld van een typisch role model? Laten wij een fris Fries meisje nemen dat net na het afronden van haar Havo wat vakantiefoto’s stuurt naar een modellenbureau in Amsterdam. Simpelweg omdat ze wat bij wil verdienen. Deze jonge dame is slim en weet dat ze er leuk uitziet. Beide zaken combineert ze handig en daarmee laat ze haar bankrekening groeien. De jonge dame heet Doutzen, is een Fries en mag voor enkele grote merken werken. Hier komt de branding om de hoek kijken: het merk Doutzen begint waarde te creëren doordat zoveel merken zien dat zoveel individuen kopen wat Doutzen promoot. Het merk Doutzen gaat sinds 2009 helemaal door het dak als ze gevraagd wordt voor een Amerikaans lingeriemerk dat wij hier in Nederland eigenlijk helemaal niet kenden. De merken en zeker haar bureau en management maken Doutzen een wereldmerk van Friese bodem. Daarmee maken de merken het individu en geven ze Doutzen de vrijheid om heel open zaken te promoten die haar na aan het hart liggen en dierbaar zijn.

 

Wat kunt u hiermee? Heel simpel: pas ook het Doutzen-model toe op uw eigen organisatie, bedrijf of persoon. Communiceer op een open en eerlijke wijze. Wees standvastig, recht doorzee en duidelijk. Doutzen doet dit ook. Kijk maar eens hoe actief ze is op Twitter via @doutzen. Ze ventileert haar mening, is erg enthousiast. Dat weet ze om te zetten in goede pr rond haar merk en veel partijen binnen en buiten de media pakken dit op. Directere communicatie en return on investment kan ik me niet voorstellen.

 

Richt u vervolgens, als u het Doutzen model wenst te volgen, op die zaken waar u goed in bent. Niet alles wat voorbij komt past bij uw organisatie, bedrijf of persoon. Durf dus ook ‘Nee’ te verkopen. Ik ben er van overtuigd dat Doutzen dat heel vaak doet. Zet dus een duidelijke koers uit en weet wat u wél en niét moet doen. De derde en laatste stap in het Doutzen model is wellicht de mooiste. Als u de eerste twee stappen meermalen met goed gevolg heeft afgerond kunt u zich meer vrijheid permitteren: U kunt zaken behartigen voor uw organisatie, bedrijf of persoon die een grote bijdrage leveren aan de maatschappij. Of gewoon zaken die u een warm hart toedraagt. En wie betaalt die maatschappelijke betrokkenheid? Ja simpel, uw merk en daarmee het individu die deze maar al te graag bij u koopt!

Delen via

Ate van der Meer

Snakeware

Internet en Marketing specialist
Ate van der Meer is Marketing specialist en medeoprichter van Snakeware, een technologie en web ontwikkelingsbedrijf met kantoren in Sneek, Amsterdam, Riga en New York. Ate denkt graag outside the box om creatieve oplossingen mogelijk te maken en is een zeer ervaren internet strateeg en communicatiespecialist, innovator en marketeer. Ate zijn bevindingen leest u met vaste regelmaat in OF magazine. Wilt u ook de andere columns van Ate lezen? Kijk dan op zijn eigen OF’s specialisten forum.