Weet je wel zeker dat je wat nieuws hebt bedacht?

Bij onze nieuwste reclamecampagne hadden de jongens van ons reclamebureau een geweldig plan: ‘Laat in de advertenties allerlei totaal onzinnige uitvindingen zien, met als motto: Ieder idee, in één dag beschermd.’ Wij wilden wel een leuke campagne, dus: zo gezegd, zo gedaan.

Als eerste absurde idee kwam de Dog Walking Drone naar voren. Een drone die je hond uit laat, zodat je zelf niet meer hoeft te bewegen. Dat idee leek ons zo onhandig, ongepast, onwerkbaar, onveilig en onzinnig…daar kon niemand ooit eerder over hebben nagedacht. We waren uniek, dachten we. Totdat het Back to the Future-dag was op 21 oktober 2015. Zoals je niet kan zijn ontgaan, werd er die woensdag over de hele wereld aandacht besteed aan deze blockbuster uit de 80’s. In de krant, op Facebook, op tv…overal kwam je Marty McFly en Doc tegen.

In een van de Facebook-filmpjes die ik zag waarin allerlei scenes uit die film voorbij kwamen, zag ik tot mijn stomme verbazing een hond uitgelaten worden door een soort vliegende schotel. Een Dog Walking Drone, maar dan bedacht in 1985! Ik dacht: hoe hebben ze dat in vredesnaam verzonnen? Wij waren toch uniek? Voor mij was dat een moment waarop me eens te meer duidelijk werd dat goed onderzoek echt noodzakelijk is, wanneer je iets wil introduceren. Nu is het zo dat het in ons geval alleen maar ging om een raar idee voor een advertentie, maar… wat als we écht met dat idee hadden rondgelopen?

In ons vak adviseren we klanten eigenlijk altijd om vooraf goed te checken of het nieuwe product dat ze gemaakt hebben wel écht nieuw is. Een avondje Google-pagina’s doorlopen is uiteraard een prima eerste stap, maar check ook even of je nieuwe product of naam in de relevante merken- en patentregisters voorkomt. Dat kun je zelf doen, maar als je het wilt, kunnen wij dat uiteraard ook voor je doen. Je wilt immers voorkomen dat je nét twee maand lekker bezig bent met je nieuwe kledingmerk en nét drie containers vol met kekke shirts en broeken hebt laten maken om vervolgens geconfronteerd te worden met een wel heel onhebbelijke advocaat die namens zijn cliënt je containers in beslag neemt. En of je meteen ook even de rekening van de advocaat wilt betalen.

Dat soort dingen komen we in onze dagelijkse praktijk helaas maar al te vaak tegen. Vandaar dus dat een onderzoek naar de beschikbaarheid van een nieuwe vinding of naam essentieel is. Eigenlijk snijdt het mes daarbij aan twee kanten: enerzijds heb je in het oog waar je concurrenten zitten, anderzijds weet je waar je eigen mogelijkheden liggen.

Uiteraard kunnen we in zo’n onderzoek niet alles checken, maar als eerste indicatie volstaat dit vaak erg goed. Maar goed…het kan natuurlijk altijd zo zijn dat een scriptschrijver uit de jaren ’80 ook al met je idee liep. 100% zekerheid is dan ook, eigenlijk net als met alles in het leven, niet te geven. Wil je het zelf checken of je uitvinding of naam vrij is, en/of even kijken wat de concurrent kan hebben bedacht? Gebruik dan de volgende sites:

Delen via

Bas-Jan 't Jong

Inaday Merken en Patenten

Patenten en merken adviseur
Bas-Jan ’t Jong van Inaday Merken en Patenten uit Heerenveen is Ondernemer, Nederlands en Europees octrooigemachtigde, adviseur over alles met betrekking tot patenten en merken, no-nonsense, helder en transparant. Bas-Jan is werkzaam bij en tevens mede eigenaar van Inaday Merken en Patenten en verzorgd ieder kwartaal een column in OF magazine op zijn specialistenforum op de OF site. Voor vragen aan Bas-Jan kunt u contact opnemen via 0513 820106 of per mail. Meer informatie is ook terug te vinden op de website van Inaday.