De invloed van positief leiderschap op prestaties in bedrijven

Stel dat je 45 jaar mag werken en dat gemiddeld 46 weken per jaar doet, dan kom je uit op 82.800 uren werk. En dat is domweg te veel tijd om met tegenzin te moeten besteden. Het is dus belangrijk dat je je goed voelt bij je werk. Er is behoefte aan werkgeluk.

De afgelopen tijd verzorgde ik met mijn collega leiderschapstrainingen voor een grote organisatie. In een van de eerste trainingen besteedden we aandacht aan de samenhang tussen positief leiderschap, energie en prestaties. Wat blijkt namelijk uit steeds meer onderzoeken? De vaak heersende overtuiging ‘door hard werken word ik succesvoller en als ik succesvoller ben, word ik gelukkiger’ slaat de plank volledig mis. Eigenlijk werkt het precies andersom. Juist de werknemers die een bepaald niveau van geluk ervaren, zijn succesvoller en leveren betere prestaties. Ze zijn creatiever, meer betrokken en meer dan gemiddeld geëngageerd. Er ontstaat een positieve energie. En energie kunnen we beschouwen als de oorzaak van alle veranderingen, zo ook in bedrijven.

Maar hoe creëer je zo’n vibe als directeur of manager? En is dat niet erg soft? Juist niet. Positief leiderschap maakt het verschil. Door die stijl van leidinggeven ervaren medewerkers meer werkgeluk en leveren ze betere prestaties. Anders gezegd, we zien teamprestaties toenemen en resultaten verbeteren.

Hoe je dat in praktijk brengt? In ieder geval door collega’s zich te laten ontwikkelen, ze meer autonomie te geven en te zorgen voor zingeving. Zodat mensen wéten waarom ze de dingen doen, die ze doen. Positieve leiders motiveren hun collega’s om bij te dragen en initiatief te nemen. Ze staan in verbinding met hun medewerkers; hun relatie is gebaseerd op vertrouwen, openheid en transparantie. De medewerkers voelen dat er om hen gegeven wordt. Positief leiderschap is vergelijkbaar met het beklimmen van een klimwand. Juist omdat je weet dat je bent gezekerd, durf je te klimmen. Medewerkers dúrven, omdat ze weten dat ze worden opgevangen als ze vallen (lees: een fout maken).

In die bedrijven waar werknemers betere prestaties leveren, worden ze gewaardeerd. Ze kunnen ook voor niet-werkgerelateerde zaken bij de directeur of manager aankloppen. Ze worden ingezet op hun kwaliteiten en horen het als ze goed werk geleverd hebben. De leidinggevende spreekt de creativiteit van zijn collega’s aan, geeft hen de ruimte voor ontwikkeling van hun vaardigheden, werkt aan de teamgeest en vermijdt bemoeizucht.

Positief leiderschap kenmerkt zich door het uiten van vreugde, dankbaarheid, belangstelling, trots, vermaak, bewondering en inspiratie. Dat zorgt voor positieve energie en werkgeluk bij de werknemer met alle eerdergenoemde goede resultaten tot gevolg. Let wel, een positieve leider laat heus geen onduidelijkheden bestaan als de prestaties achterblijven. Maar het uitspreken van de minder positieve zaken wordt niet uitgesteld tot het jaarlijkse functioneringsgesprek. Nee, in dat gesprek wordt vooral gekeken naar wat goed gaat en welke rol de leidinggevende kan spelen om de prestaties naar een nog hoger niveau te helpen.

Werkgeluk creëren? Kijk naar elkaar om!

Delen via

Bert Hendriks

&beter

Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Bert Hendriks, eigenaar van &Beter, ontwikkelt en verbetert organisatieresultaten door de ontwikkeling van leiderschap, teams en werknemers. Dit met werkplezier, drive en passie als uitgangspunt, waardoor medewerkers verbonden worden aan de resultaten van de organisatie. Bert zijn bevindingen leest u met vaste regelmaat in OF magazine. Wilt u ook de andere columns van Bert lezen? Kijk dan op zijn eigen OF’s specialisten pagina.