Niemand kende ons, wist wat we deden of wie we waren. Toen we acht jaar geleden startten met online marketingbureau Brandmerck in Sneek, hadden we slechts een handjevol opdrachtgevers: voornamelijk bekenden. Om te groeien moesten we bouwen aan bekendheid in de regio. Ook als marketingbureau begint dat met zichtbaarheid. Door onze expertise in te zetten, verbindingen te leggen met de juiste mensen én een flinke dosis doorzettingsvermogen, groeiden we uit tot meer dan we ooit hadden durven dromen.
Mensen doen zaken met mensen. Daarom zocht ik actief contact met onze doelgroep: mkb’ers in de regio. Ik sloot me aan bij netwerkclubs en vertelde ons verhaal. Vaak kreeg ik te horen: “Brandmerck, nog nooit van gehoord.” Dat betekende dat ik mezelf en ons bureau keer op keer moest bewijzen. Maar volhouden loont en uiteindelijk kwamen de klanten naar óns toe.
Kortom, de aanhouder wint. Dat geldt ook voor online zichtbaarheid. Vanaf het begin deelden we onze ondernemersreis, zetten we campagnes op en werkte ik aan personal branding. Op LinkedIn startte ik de rubriek ‘De week van Erwin’. Bij de eerste post was ik al blij met vijf likes. Maar ik bleef doorgaan. De interactie groeide en op een gegeven moment vroegen mensen zelfs tijdens mijn vakantie: “Waar blijft je LinkedIn-post?” Het bewijs dat volhouden werkt.
Een sneeuwbaleffect kwam op gang. Mensen herkenden ons, hadden positieve verhalen gehoord of kwamen ons online tegen. Dit zorgde voor meer klanten, sterke mond-tot-mondreclame en nog meer mooie verhalen om te delen. Zo groeiden we van drie mensen in Sneek naar ruim veertig medewerkers in Bolsward, waar we voor veel prachtige bedrijven uit Noord-Nederland mogen werken.
Toch zijn er nog zoveel prachtige organisaties die zichzelf niét laten zien. “Het gaat toch goed zo?” hoor ik dan. Zo zonde! Want door nú te investeren in je zichtbaarheid, bouw je aan zekerheid voor later. Bovendien mag je trots zijn op je bedrijf, je mensen en datgene wat je maakt of doet. Door dit te delen, plant je zaadjes die later altijd iets moois opleveren. Of dat nu nieuwe klanten, leveranciers, trotse medewerkers of toekomstige collega’s zijn.
Dus wacht niet. Begin vandaag en zorg ervoor dat je dit structureel oppakt. Vertel over je bedrijf, je team en je successen. Neem de tijd en geloof me: je weet pas wat het oplevert als je het doet!
Erwin Hoekstra | Brandmerck | brandmerck.nl