Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk”; een veel gehoorde quote in salestrainingen. Die eerste indruk is een belangrijk moment. In die eerste seconden wordt er – al dan niet bewust- een oordeel geveld. De blik in je ogen, de kracht van je hand, de toon in je begroeting; korte momenten die de optelsom bepalen. Ons brein registreert deze handelingen razendsnel en geeft ons een beeld van hoe de ander in elkaar steekt, zonder dat we elkaar kennen. Het grappige is dat we deze signalen massaal negeren. We doen allerlei aannames om te bevestigen dat het eerste gevoel niet klopt. Maar dat blijkt meestal verspilde tijd. De eerste indruk is in veel gevallen de juiste. Intuïtie is tenslotte verstand met haast.
Hoe maak je een goede indruk in tijden waarin live ontmoeten tot een minimum wordt beperkt? Wat zijn de kansen op de ware liefde als ontmoeten swipen wordt? Hoe win je die mooie opdracht wanneer je je klant voor het eerst ontmoet in een Teams-meeting met geblurde achtergrond? Dat blijft lastig. Hoewel we organisaties en mensen van de mooiste technologische middelen kunnen voorzien, is het échte intermenselijke contact daarmee niet te (ver)vangen.
We moeten accepteren dat we elkaar niet altijd fysiek kunnen ontmoeten. De verandering die door corona is ingezet, zal zowel in positieve, efficiënte zin doorwerken, maar ook in negatievere, onpersoonlijkere zin. Om dit laatste tot een minimum te beperken, kun je investeren in die oh zo belangrijke eerste indruk. Wist je dat je met slimme techniek jouw contactpersonen kunt laten herkennen? Een warm welkom is daarmee digitaal zo gepiept. Dit is slechts één voorbeeld van hoe techniek voor je kan werken. Niet als vervanger van een ontmoeting, maar als mogelijkheid en instrument in onze interacties. Een echte ontmoeting blijft onvervangbaar, inmiddels zit er voor velen zoveel tijd tussen dat ook analoog een nieuwe eerste indruk kan worden achtergelaten. Stapt u net zo zelfverzekerd door de deur als dat uw telefonische assistent uw contacten begroet?
Foppe Hoekstra