Start up

De jaarwisseling was voor velen een tijd om te reflecteren. En plannen te maken voor de toekomst. Voor velen staat daarbij hoog op het lijstje het starten van een eigen bedrijf. Toch blijkt dat niet altijd gemakkelijk. Voor de enthousiaste beginners: enkele beginselen. Eerst een waarschuwing: de statistieken vertellen ons dat 50% van de opgestarte bedrijven de eerste vijf jaar niet haalt. Van de andere 50% haalt de helft het tienjarige jubileum niet. Ondernemen is kennelijk best lastig. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Als ik aan tafel zit bij een startende ondernemer kijk ik altijd goed om me heen. Ik zoek naar het fundament. Naar de inhoud. Wanneer de verpakking teveel gaat opvallen doet dat een alarmbel rinkelen. Als ik zie dat er een nieuwe lease auto voor de deur staat en dat de kaartjes en het briefpapier met logo al zijn aangeschaft voordat er een ondernemingsplan is gemaakt dan weet ik genoeg.

Wij worden dan achteraf gevraagd om alleen de fiscale zaken te regelen. Helaas is onze betrokkenheid bij de opstart van de onderneming dan niet meer mogelijk. En dat is jammer, want juist in die fase kunnen wij helpen. En dan zijn er vaak al veel kosten gemaakt, zonder dat er iets verdiend is. Ondernemen begint bij een goed idee, het oplossen van een probleem voor een ander, omzet halen. Pas daarna komen de fiscale consequenties.

Een goed idee moet je vertalen naar een doelgericht businessplan. In dat plan geef je richting aan een verdienmodel. Hierin staat hoe de omzet van het door jou op te starten bedrijf gegenereerd zal worden. Er staat in hoe je ‘toegevoegde waarde’  gaat bieden. Vervolgens zul je moeten werken aan een aansluitend marketing plan. Dit plan vertelt hoe je je idee gaat communiceren naar de potentiële klant opdat deze over gaat tot aanschaf van je dienst of product.

Tot slot zal het plan vertaald moeten worden naar een financieel plan. Het financiële plan geeft antwoord op de haalbaarheid en verdiencapaciteit van het business idee. Men zegt vaak dat ‘de kosten voor de baten uitgaan’. Maar gebruik dit niet als excuus om geld uit te geven, zonder een financieel plan. Je moet op papier zetten wanneer je denkt iets te gaan verdienen. Je moet een plan hebben. De financiële voortgang van je bedrijf kun je dan monitoren, zodat je tijdig de plannen kunt bijsturen indien dat nodig is. Business plan, Communicatie plan, Financieel plan. Het klinkt als dikke pakken papier. Dat hoeft niet. Het gaat niet om het aantal pagina’s; het gaat om de inhoud. Net als bij jouw bedrijf.

Alvast veel succes met ondernemen in het nieuwe jaar.

Bekijk hier de tips van Gerke in zijn kort filmpje.

Wilt u in contact komen met Gerke of zijn andere prikkelende columns lezen? Kijk dan op zijn eigen specialisten pagina.

Delen via

Gerke Wispelwey

Buro360

MKB Adviseur & meedenker
Gerke Wispelwey is Ondernemer, MKB Adviseur, Strategie en Business planner, Accountancy specialist, zakelijk Mediatior en Meedenker. In het dagelijks leven is Gerke werkzaam als MKB Adviseur en tevens Commercieel Directeur(DGA) bij Buro360 Adviseursen Accountants te Leeuwarden. Voor vragen aan Gerke kunt u contact zoeken via 06-25090107 of mail Gerke. De colums van Gerke worden ieder kwartaal gepubliceerd in OF magazine en via zijn eigen Specialisten pagina.