Het nut van niks doen

‘Ik heb het druk’. Ongemerkt geef ik dit vaker dan mij lief is als antwoord op de vraag hoe het met me gaat. Herkenbaar? Best gek eigenlijk, het is immers helemaal geen emotie. Het lijkt soms meer een automatisme, modewoord of zelfs statussymbool. Vorige week zei iemand tegen me ‘jij bent één van de drukste personen die ik ken’. Daarmee doelde ze dus niet op mijn karakter, maar op mijn volle agenda. Waarschijnlijk had ik dit een aantal jaren geleden als compliment beschouwd. Nu dacht ik: ‘shit, wat doe ik fout?’.

Voor mij staat het druk hebben al lang niet meer symbool voor succes. Begrijp me niet verkeerd, ik ga onwijs goed op deadlines en piekmomenten. Dat gevoel dat je het onmogelijke toch mogelijk maakt door keihard te knallen, geeft een adrenalinekick. Tijdens de workshop ‘floreren met stress’ van Connection Company kwam ik erachter dat dit de goede kant van stress is. Stress zien we vaak als iets negatiefs, terwijl we het juist nodig hebben om te presteren. Alleen continu ‘aan’ staan gaat niet.

Mijn oplossing? Ik plan steeds vaker tijd in voor mezelf. Tijd om even niks te doen, om op te laden. Maar, vooral ook tijd om stil te staan bij waar ik blij van word en waar ik naartoe wil. Klinkt makkelijk zou je zeggen. Eerlijk, ik vind het nog steeds wel eens lastig om dit hardop uit te spreken. ‘Ik ben even niet bereikbaar, omdat ik niks doe.’ Dat klinkt vrij nutteloos toch? Maar het is eigenlijk niet ‘niks’ dat niks doen. Ik word er uiteindelijk alleen maar doelgerichter en productiever van. Peter Scherjon van MKB Beter noemt dat heel mooi ‘functioneel vertragen’. Misschien zit daar ook wel de crux. Door het anders te benoemen, verandert je kijk erop en wordt nutteloos in dit geval ineens behoorlijk nuttig.

Sinds ik het nut van niks doen inzie, durf ik dat steeds beter hardop te zeggen. Zelfs tegen mijn personeel. Door de rust die ik mezelf gun borrelen allemaal nieuwe, mooie ideeën naar de oppervlakte. Zo ook Vruit, mijn tweede bedrijf waarmee ik businessprogramma’s organiseer voor ondernemers in Finland en Portugal. En weet je wat nou het leuke is? Daar doen we naast allemaal leuke workshops en activiteiten, ook vooral lekker veel ‘niks’. Stilstaan, jezelf de rust en ruimte geven en meer grip krijgen op de duurzame groei van jezelf én je onderneming. Wil jij dit ook? Kijk dan eens op een ‘nutteloos’ moment op www.vruit.nl.

Delen via

Jessica Kuiken

Marketing Crew

Marketing
‘Do what you love & love what you do’. Dat is precies hoe ik leef. Ik word onwijs blij van mijn werk als marketing- en businessstrateeg. Ik weet snel mijn weg te vinden binnen organisaties, ben een teamplayer en zorg dat de klussen geklaard worden. Samen met mijn collega’s bij Marketing Crew en Vruit help ik organisaties bij uiteenlopende organisatievraagstukken. We hebben verschillende disciplines in huis en versterken elkaar én onze opdrachtgevers om een zo goed mogelijk resultaat te leveren. Wij werken niet alleen vóór maar vooral mét onze opdrachtgevers. Nieuwsgierig wat ik of een van mijn collega’s voor jou kan betekenen? Ik maak graag kennis. PB me of mail naar jessica@marketingcrew.nl