Damesvoetbal

‘Het laatste wat die meiden bedrijven, is topsport’, zei voormalig doelman Ronald Waterreus, die onder meer actief was bij Manchester City, PSV en Roda JC, toen hij het had over vrouwenvoetbal. Ik kan het niet meer dan nu met iemand oneens zijn. En ik denk vele Nederlanders met mij. Want laten we wel wezen: het EK, dat van 16 juli tot en met 6 augustus in Nederland gehouden werd, was één groot hoogtepunt.

Even een bruggetje. Ik hoor vaak zeggen dat ondernemen ook topsport is, maar is dat wel zo? Ik zie verschillen, maar ook overeenkomsten. De wereld van de topsporter is soms vrij beperkt. De focus ligt bij de sport, je eigen prestaties en de volgende wedstrijd die eraan zit te komen. Als voormalig topsporter bij sc Heerenveen en sc Cambuur legde ik vaak een lange, gedisciplineerde weg af en moest gedurende die weg op bepaalde momenten pieken. Alles stond in het teken van die ene momentopname; een topsporter is tenslotte zo goed als zijn laatste wedstrijd.

Als ondernemer koos ik juist voor de vrijheid. De vrijheid om zelf de strategie te bepalen, mijn mensen te coachen en verantwoordelijk te zijn voor het eindresultaat. Daar waar ik als topsporter vaak min of meer afgesloten was van de wereld krijg ik nu iedere dag de kans om in diverse bedrijven te kijken, mee te denken over hun strategie en zou ik iedere avond wel een etentje of afspraak kunnen hebben. Dat is nogal een verschil.

Parallellen zijn er ook. Net als een topsporter ga je ook voor het beste resultaat, het optimaal benutten van elkaars kwaliteiten, een goede werksfeer en werk je met elkaar aan ambitieuze doelstellingen. Alleen is de weg daarnaartoe minder rechtlijnig dan bij topsport. Je bouwt juist geleidelijk aan je bedrijf door steeds bij te sturen en bent deels afhankelijk van je omgeving. Daarbij ben je zelf ook de coach.

Terug naar de Oranje leeuwinnen en de manier waarop zij Europees kampioen werden deze zomer. Daar kan ik dus ontzettend van genieten. Zij hebben met elkaar keihard geknokt om die felbegeerde titel in eigen land te veroveren. Met een tot tranen geroerde ‘pake Foppe’ als assistent-bondscoach hebben ze optimaal van elkaars kwaliteiten gebruik gemaakt en zijn ze als team boven zichzelf uitgestegen. Sommige dames verdienen nu (terecht) hun boterham met het bedrijven van deze topsport, maar het gros is daarnaast nog druk aan de studie, is ‘gewoon’ moeder of studeert nog aan de universiteit. Kortom: blijven werken aan vernieuwing, veel schoteltjes in de lucht houden, langzaam een beetje geld verdienen. Het is toch eigenlijk net ondernemen.

Kortom: damesvoetbal is – net als ondernemen –  topsport van de bovenste plank!


Welicht ook interesant voor jou: Content rules!


Kijk voor deze en andere columns en contactgegevens van Martin van der Meulen van Team Communicatie op zijn eigen OF’s specialisten pagina.

Delen via

Martin van der Meulen

TEAM Communicatie

Marketing en communicatie
Martin van der Meulen is mede-eigenaar van TEAM communicatie, het strategisch-creatief bureau voor krachtige merkverhalen uit Drachten. Hij is een creatief denker die mensen verbindt met merken. Hij pakt je in waar je bij staat. Maar gelukkig zet hij dat talent ook in om jóuw klanten te verleiden. Voor vragen aan Martin of reacties op zijn columns kun je rechtstreeks contact met hem zoeken via TEAM communicatie.