De groeistuipjes van David

Voetbal is emotie. Én oorlog. Clichés, maar waar. Het draadje dat ik met u wil delen is dat voetbal óók business is. En die zakelijke strijd is bijna nergens spannender dan in Friesland. Neem SC Cambuur en sc Heerenveen. Lang was dat een strijd van David tegen Goliath. Heerenveen met een begroting van ongeveer 16 miljoen euro en SC Cambuur met ongeveer de helft daarvan. Maar tijden lijken te veranderen.

Even kleur bekennen. Als journalist voel ik respect voor Heerenveen, maar als Leeuwarder liefde voor Cambuur. De wedstrijd Heerenveen-Cambuur in mei van dit jaar was bloedstollend. Ter herinnering: in de 94e minuut schoot Mitchel Paulissen voor de Leeuwarders de verrassende 2-3 achter de touwen. Iedereen met een Cambuur-hart was uitzinnig. Totdat Van Aken in de 97e minuut tóch nog 3-3 scoorde voor de thuisclub. Het Abe Lenstra-stadion ontplofte.

Bij sc Heerenveen riep iedereen vol opluchting dat deze wedstrijd ‘een promotie voor het voetbal in Friesland’ was. Maar toen dacht ik: had je dat niet wat eerder kunnen bedenken?

Want even terug in de tijd: in het seizoen 2019-2020 sloeg corona toe en moest de KNVB besluiten om de competities te staken. Die competities waren al ver over de helft en Cambuur – toen nog Keukenkampioen Divisie (KKD) – stevende met elf punten voorsprong af op promotie. De KNVB liet de stand op dat moment boven in de Eredivisie gelden als officieel. Maar: deed dit niet voor de situatie boven in de KKD. Men peilde bij de clubs wat te doen. De uitslag: 16 clubs stemden vóór promotie (van Cambuur dus) en degradatie (op dat moment RKC en ADO). Negen clubs stemden tegen en in totaal elf clubs onthielden zich van stemming. Waaronder….sc Heerenveen.  Quote: ‘Het is echter niet aan ons te beslissen over het lot van een collega-club. Dat is niet onze rol.’

Mijn conclusie is simpel: de sponsorvijver in Friesland is niet groot en sc Heerenveen vist daar liever alléén in.  Een aartsrivaal erbij op een visstoeltje slechts enkele meters verderop is alleen maar lastig. Dat kan zó maar enkele tonnen of meer schelen op de begroting.

Bij het slaan van de eerste paal van het nieuwe Cambuurstadion werd dit zo niet uitgesproken, maar was het wél alom voelbaar. David uit Leeuwarden strijdt gráág tegen Goliath, maar na al die jaren niet meer in dat knellende broekje.

Henk de Jong en zijn mannen zullen er nog één jaar álles aan moeten doen om met beperkte middelen te handhaven. Dan is het nieuwe stadion af en kan er méér. Maar de ondernemers staan nu al op en willen met een steunpilaren-actie nú al de club financieel sterker maken. Dat is dan weer emotie.
Kortom: Goliath in Heerenveen zal moeten aanvaarden dat óók David groeistuipjes heeft gekregen.

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.