Frisse lucht

Als hoofd communicatie van het Groninger Museum was ik jaren geleden betrokken bij de publicatie van een interessant RUG-onderzoek waarin werd geconcludeerd dat door alle extra uitgaven in de stad – echt toe te schrijven aan de komst van het nieuwe museum – de omstreden nieuwbouwkosten van het museum al binnen drie jaar waren terugverdiend. Nog zoiets: in 2008 organiseerde het Drents Museum in Assen een opmerkelijke tentoonstelling over het wereldberoemde Terracotta leger uit de Chinese plaats Xian. Wat bleek? De bezoekers gaven in totaal 11,5 miljoen euro uit in winkels, horeca, parkeren, enzovoort. Nu hebben die Drenten weer iets bedacht: bij de tentoonstelling over de Sovjet Mythe wordt (of: is) een megagroot standbeeld van Lenin overgebracht naar Assen. De grimmige populisten van de PVV spraken er natuurlijk schande van. Nou ja.
Hoe dan ook: het is een slimme PR-stunt van het museum en je moet er niet gek van opkijken dat de publiciteit rondom het standbeeld – positief of negatief – minstens 20.000 extra bezoekers oplevert. Dat maal 50 euro extra uitgaven per persoon is een spinoff van 1 miljoen euro in de Drentse economie.

 

De les voor Friesland? Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 is belangrijk en het is tijd om er collectief achter te gaan staan! Maar, misschien valt er nóg een les te leren. De Friezen hebben het tot de volgende ronde geschopt met een concept dat ‘ Mienskip’ heet. Wie het bidbook leest wordt toch wel wat onrustig. Zoals columnist Huub Mous het stelde: ‘ het is een magere kapstok met een allegaartje van losse jassen.’

Doen we in Friesland iets groots op cultureel gebied dan moet er altijd een overduidelijke link zijn naar de eigen Friese roots, zo lijkt het wel. In Groningen en Drenthe hebben ze daar helemaal geen last van. Van plastic tassen tot de couture van befaamde modekoningen. Van plasseks tot Chinese beelden: men ziet een interessant gegeven en men stelt tentoon. Zonder de zwaartekracht van begrippen als ‘ roots’ en ‘ eigenheid’. Gewoon de ramen open zetten en frisse lucht laten binnenwaaien. Dat levert ze geen windeieren op.

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.