Juventus en OF

Okay, ik ga u helpen om die stelling nader te duiden.
Ten eerste: net als ‘Juve’ bestaat OF  al heel lang. OF om precies te zijn dertig jaar. Magazine-technisch ben je dan eigenlijk een oude lul. Maar ik refereer graag naar de koosnaam die Juventus rond 1930 kreeg. Juist de club die de jeugd in de eigen naam met zich meedraagt (Juventus is het Latijnse woord voor de jeugd) werd door fans liefkozend ‘oude dame’ genoemd. Waarschijnlijk omdat het toen al een van de oudste clubs van Italië was, maar ook omdat er enkele oude rotten speelden, die het team draaiende hielden.

OF-uitgever Willem Bouwer is inmiddels ook zo’n oude rot die het team draaiende houdt. En nog met veel ervaring als voetbaltrainer ook, dus zijn taalgebruik is doorgaans duidelijk. Hij heeft er bij OF gezonde groei mee weten te realiseren, tegen alle trends in.
Maar ondergetekende mag zich ook al een vijftigplusser noemen; dankzij de geraffineerde technieken van Google krijg ik inmiddels mails binnen van Omroep Max. Binnenkort verwacht ik de eerste rollator-mailing in de bus.

Ter geruststelling: zoals Juventus een paar toptalenten naar zich toe heeft getrokken slaat ook de verjonging bij OF toe. En uiteraard is dat goed; het zorgt voor frisse ideeën, nieuwe methoden en kruisbestuiving tussen lef en ervaring. Daar kunnen ze in Turijn over meepraten want van De Ligt zullen ze echt nog wel heel erg gaan genieten.

Tot slot uiterlijkheden. OF was vóór 2005 een A5-boekje met een grotendeels… knallend roze kaft.  Aparte keuze. In dat jaar werd echter een nieuwe en opvallende huisstijl ontwikkeld en net als de zwart-witte strepen van Juve houdt ook OF die stijl al jaren vast.
Ook daar nog een overeenkomst. Zo las ik tot mijn vermaak dat ook Juventus in het verleden – we spreken rond 1900 –  in een roze shirt voetbalde. Zelfs met een zwarte stropdas erbij. Het blijven Dandy’s, die Italianen.
De wit-zwartgestreepte shirts kwamen pas in 1903, toen per ongeluk een bestelling uit Engeland arriveerde met de shirts van Notts County. Die werden vanaf die dag dus maar aangetrokken.

Zo zie je maar: ouderdom en jeugd gaan goed samen. Maar uiteindelijk bepaalt ook het lot hoe je toekomst eruitziet. En wie daar de humor van inziet kan heel oud worden.

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.