Persoonlijk contact

Michael Deaver (1938-2007) was een bijzondere man. In de regeerperiode van Ronald Reagan was hij Deputy Chief of Staff van het Witte Huis en verantwoordelijk voor de media. Hij was volgens ingewijden de enige die alles tegen de president kon zeggen. Reagan vertrouwde hem. Omdat Deaver iemand was die op diplomatieke en professionele wijze zijn zaakjes regelde, zich welbewust was van de wensen en de macht van de TV, maar die zich nooit liet verleiden tot dweperigheid. Deaver wist dat persoonlijk contact tussen hem en journalisten van het grootste belang was. Je moet elkaar helpen. Een mooie uitspraak van hem: ‘Als je met de media praat moet je een bron zijn, geen fontein.’

 

Dat betekent naar mijn smaak niet dat je niet openhartig kunt zijn. Bij ‘OF’ roepen wij ondernemers, bestuurders en managers altijd op om vooral vrijuit te spreken, wanneer we contact hebben. Omdat we weten dat je dán goede verhalen krijgt. Natuurlijk, een ondernemer moet even vertellen over zijn unique selling points. Maar doe dat in het besef dat communicatie er om draait om mensen te ráken. Durf daarom ook je tegenslagen te noemen en wat je deed of doet om ze te overwinnen. Zo blijft je boodschap hangen. Het is echt geen toeval in ieder heldenepos – van de oude Grieken tot aan de laatste verfilmingen van Lord of the Rings – de held van het verhaal altijd eerst een reeks tegenslagen te verwerken heeft, voordat hij zijn doel bereikt.

Persoonlijk zijn als het gaat om de contacten met de media; veel ondernemers hebben er moeite mee. Natuurlijk moet je weten wat je wel en wat je niet vertelt. Je hoeft niet altijd voor fontein te spelen. Bij Ondernemend Friesland zeggen we: laat ons helpen. Wij weten hoe je zorgt dat een verhaal blijft hangen. Hoe je als het ware persoonlijk contact maakt met je doelgroep.
En we hebben nóg een belang: dat ondernemers hun verhaal ook altijd kwijt kunnen. Iedere dag. Daarom hebben we naast het magazine een website en zijn we enkele jaren geleden gestart met een twitterpagina. Het resultaat: al meer dan 2.700volgers. En dan komen we in 2014 met iets nieuws: ‘Ondernemend Friesland TV’. Met onze partners van GPTV gaan we een zakenprogramma maken dat iedere week een half uur lang binnenkomt bij 200.000 huishoudens. Waarbij we altijd op zoek zijn naar ondernemers met een leuk verhaal. Meedoen? Mail dan ‘ja,dat lijkt me wel wat’ naar tv@of.nl.

Voor u het weet hebben u en ik persoonlijk contact.

 

 

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.