Rijk worden

Toen we in rond 2005 met OF in de huidige vorm begonnen draaiden we een klein jaartje met de rubriek ‘Rijk worden met de goeroes’. Dat was een groot succes; ik werd er overal op aangesproken. Het succes was denk ik voor een deel te danken aan de titel. Want rijk worden wil iedereen. Dus dat trekt. Maar écht populair werd de serie denk ik omdat we beleggen met een knipoog benaderden. Mijn zoon Melle – toen 5 jaar – mocht beleggingsbeslissingen nemen. Ik legde hem in iedere editie tien namen van aandelen voor en hij mocht kiezen op basis van intuïtie en de klank. Na een half jaar keken wie er beter had gescoord: de AEX in zijn totaal, of zoon Melle met zijn gevoel. En ja hoor, laatstgenoemde won. Kortom: we kunnen er met duizenden analisten bladen en websites over vol schrijven; gestructureerd beleggen in aandelen blijft lastig.

Nu ben ik de eerste om te erkennen dat een goede vermogensbeheerder de zaken anders aanpakt en waarschijnlijk wel degelijk prima rendementen haalt. Maar dan moet je bij de echte specialist zijn. Ik heb zelf kleine beleggingen lopen via een soort van verzekering bij grote verzekeraars en de jongens en meisjes die deze portefeuille al tien jaar bestieren bakken er niet zo veel van, helaas.

Mijn eigen prestaties als belegger? Ook voer voor psychologen, vrees ik. Ik heb de afgelopen jaren aanzienlijke bedragen gewonnen. En weer verloren.

En toch: ‘geld moet rollen’, kapitaal moet groeien. Maar je kunt in honderden dingen beleggen. Dus hoe pak je dat aan? Bij OF dachten we: voordat we zélf beslissingen nemen gaan we crowdsourcen! En dus vragen we de komende maanden Friese ondernemers: stel, je krijgt van ons 100.000 euro. Waar investeer je dat in? En waarom?  Ga je lekker actief worden op de beurs, of klop je toch maar aan bij een vermogensbeheerder? Koop je een bedrijfspand, of een bijzonder schilderij? Of nog iets anders? Bitcoins? Of stop je het in een start up met potentie?

Die vragen zijn ook een stukje zelfreflectie: hoe transparant is de Friese ondernemer wanneer het over geld gaat? Willen we dit wel delen? En zo ja: kunnen onze lezers daar lering uit trekken en zelfs financieel profijt van hebben? Wie gaat er de komende jaren schatrijk worden? Dat gaan we in 2020 uitvissen.
En we houden u op de hoogte.

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.