Troost

In deze barre tijden is het wel fijn om af en toe eens een momentje van troost te vinden. Zoals in de namen die creatieve ondernemers voor hun ondernemingen weten te bedenken.

In Maastricht is een telefoonreparatiewinkel die zichzelf iDropped noemt (‘You drop it, we fix it!’). Ergens in Vlaanderen is een snackbar die zichzelf Lowie Frieton noemt (daarbij gebruik makend van een huisstijl die een lichte verwijzing is naar het dure tassenmerk).  In Spakenburg rijdt een vishandel rond die zichzelf El-Vis noemt. Deze ondernemer wil het leven duidelijk niet moeilijker maken dan het is.

Eigenlijk nog leuker zijn de namen die min of meer toevallig aan bedrijven zijn toegekend. ‘Bakker, uw Slager’ uit Leeuwarden is op internet al een aardige hit. En Edwin Kist zal als uitvaartverzorger te Enschede ook wel eens wat lachende gezichten tegenkomen; is het niet tijdens zijn werk, dan wel op weg ernaartoe.

‘What’s in a name?’ vroeg Shakespeare zich af in Romeo en Julia. Hij vond een naam blijkbaar niet echt relevant. Een roos zou nog altijd lekker ruiken, ook al zou de bloem een andere naam hebben, zo stelde hij. Ik denk dat de grote Engelse schrijver hier dan toch ongelijk had. Want in ons hoofd gebeuren er rare associatieve dingen. En stel dat een roos voor altijd ‘afvoerputje’ zou heten; dan zouden we de geur niet meer gebruiken in zeep en parfums, daar ben ik van overtuigd. Klank, aankleding, context; het doet ertoe. En een mooie Champagne smaakt toch écht anders in een plastic bekertje.

Creatieve naamgrappen, scherp of flauw, toeval of bewust gekozen; ze hebben een grotere waarde dan alleen het toveren van een lach op het gezicht van omstanders en passanten. In deze tijden, waarbij we allemaal zo’n drieduizend commerciële prikkels per dag krijgen te verwerken, kan een opvallende naam het verschil maken tussen wel ingehuurd worden, of niet. En bovendien: een leuke naam maakt het leven gewoon een héél klein beetje leuker.

Dat is wat mij betreft dan ook het enige lichtpuntje van de Coronacrisis; we hebben er een mooie romantische naam voor weten te bedenken. ‘Corona’; het was al een lekker biertje, maar het had ook een lekker geurende roos of een mooie meid kunnen zijn. Tja, ik geef toe; voor nu is het een schrale troost voor iedereen die erdoor is getroffen. Ik wens iedereen dan ook veel sterkte!

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.