What’s the story?

Wie de nodige korrels zout hanteert wat betreft de exacte cijfers kan toch wel een belangrijke conclusie trekken: film is in iedere communicatiemix niet meer weg te denken. Daar zijn we dan overigens laat achter gekomen met z’n allen. Walt Disney wist al sinds de vroege jaren dertig van de vorige eeuw dat het medium film dé manier is om de massa te bereiken.

Blijft de vraag: hoe doe je dat? Hoe gebruik je film in de communicatiemix van bedrijven? Wel, met de ontzaglijke groei van You Tube is overal vooral te zien hoe het niet moet. Vooral het MKB is er sterk in: van accountantskantoor tot machinefabriek: men laat zich te snel overtuigen door een boerenlul met camcorder die met een stalen gezicht aangeeft dat een goed ‘reclamefilmpje’ voor 300 euro gemaakt kan worden. Het resultaat: standaard stockmuziekje , plaatje van de gevel, plaatje van een saai kantoorinterieur met lamellen en dan ineens de ondernemer pontificaal voor de camera. En die gaat dan praten: “Wij maken……”

Op dat moment haakt 90 procent van de kijkers af. ‘Wij maken…’ interesseert echt niemand. Sorry dat ik het nogal bot stel; het is even niet anders. Want wat we als kijker écht weten? Waar klanten hun directe voordeel bij jou gaan halen! En ook: wie jij bent; waar je zélf vandaan komt, het spannendste dat je ooit hebt meegemaakt, wie jouw grootste inspiratiebron is. En dat allemaal graag in 3 minuten.
Een goed filmpje maken is technisch niet moeilijk. Maar word wakker en begin na te denken over wat je de wereld te vertellen hebt. Hoe jouw bedrijf de wereld weer een stukje vrolijker maakt. De Engelse band Oasis zei het al:

Today's the day that all the world will see Another sunny afternoon Need a little time to wake up
What's the story morning glory?

 

Delen via

Menno Bakker

OF/Narvic

Hoofdredacteur OF
Menno Bakker was in de jaren tachtig leadzanger van de punkgroep Kobus gaat naar Appelscha en is oprichter van NARVIC, adviesbureau voor communicatie. Hij studeerde kunstgeschiedenis en communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen, later gevolgd door een NIMA-opleiding. Hij werkte o.a. als journalist en als marketeer van het Groninger Museum en was actief in citymarketing (Expeditie Leeuwarden). Momenteel werkt Menno Bakker als communicatie-adviseur en als hoofdredacteur van OF magazine. Wilt u reageren op Menno z’n columns of heeft u een vraag? Mail ze Menno via menno@narvic.nl. Benieuwd naar alle columns van Menno? Kijk op zijn eigen Specialisten pagina.