Je hebt tijdens een telefoongesprek vast wel eens gehoord: “dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden”.
Hoe vind jij het, dat telefoongesprekken kunnen worden opgenomen, zonder dat je het weet? Tegenwoordig hebben bepaalde telecom platformen een standaard gespreksopname functie. Ieder gesprek wordt opgenomen en deze opnames zijn alleen toegankelijk voor de gebruiker zelf. Maar een beller is zich hiervan niet bewust.
Wanneer moet er een melding komen dat de gesprekken worden opgenomen en wanneer is dit niet noodzakelijk. Dat leg ik jullie uit.
Als de gespreksopname alleen voor de persoon waarmee het gesprek wordt gevoerd terug te luisteren is, hoeft er geen notificatie te zijn van het feit dat een gesprek wordt opgenomen. Kunnen meer mensen binnen een organisatie deze opname terugluisteren dan is het verplicht om aan te geven dat het gesprek wordt opgenomen. Doet een bedrijf dit niet, dan zijn ze zelfs strafbaar.
Het is namelijk niet toegestaan de geluidsopname openbaar te maken zonder toestemming. Openbaar maken lijkt iets groots (denk bijvoorbeeld aan social media), maar pas op; dat doe je al wanneer je de opname met je collega’s deelt.
Kortom, kun je alleen je eigen gesprekken terugluisteren dan is dit zonder notificatie geoorloofd maar kunnen meerdere mensen jouw opname terugluisteren dan is een notificatie verplicht.
Het lijkt een grijs gebied. Echter zijn er wel degelijk regels aan verbonden. Dus weet wat je doet. Meer weten? Bel me gerust. En wees niet bang, het gesprek wordt niet opgenomen.