De creativiteit van ondernemers

Binnen de opleiding Mediaredactiemedewerker, die ik nu 3 jaar volg en bijna zal afronden, heb ik tweemaal stage gelopen. Toevallig genoeg ben ik tijdens beide periodes veel in aanraking geweest met ondernemerschap.  

De eerste termijn heb ik doorgebracht bij een informatieplatform over Giethoorn. Nu bevind ik mij bij Ondernemend Friesland waar ik het online op orde moet houden. 

Giethoorn

Ik heb mij tijdens mijn Gieters avontuur veel beziggehouden met het spreken/interviewen van ondernemers. Deze gesprekken waren erg leerzaam en interessant, het gaf mij inzicht in de gedachtegang van een ondernemer die opereert op een heel specifiek gebied. Veel bedrijven in Giethoorn boden hetzelfde aan maar met een twist in het verhaal. Het originele idee was vaak: lekker eten, een bootje om de wateren van Giethoorn te bewonderen, rondleiding door het gebied en veel hadden e-choppers huren in het aanbod. 

Om de toeristen te lokken zochten de eigenaren vaak naar een extraatje. Zo spraken we destijds met eigenaar Arie-Willem. Zijn restaurant had een speciaal verhaal wat de bezoeker moest lokken. Ongeveer 60 jaar geleden is de film Fanfare opgenomen binnen het pand. Dit soort kleine verhaaltjes gebruikten veel meer ondernemers om hun onoriginele concept origineel te maken. 

Ondernemend Friesland

Op dit moment loop ik stage bij Ondernemend Friesland. We zijn hier bezig met het online platform van het bedrijf. Ik lees door deze taken veel verhalen van ondernemers in en rondom Friesland. Het grootste verschil met Giethoorn is het aantal mogelijkheden. Je kan hier van alles starten met allemaal verschillende ideeën. Dit kon veel moeilijker in het heel specifiek ingerichte dorpje, maar hier komen ook nadelen bij kijken. Er is veel meer aanbod, dus probeer maar eens goed op te vallen. Wat zorgt ervoor dat mensen naar jouw adviesbureau gaan en niet die andere 200?

Wat je heel veel ziet is het bouwen naar de toekomst: hoe maak je jouw bedrijf duurzaam en toekomstbestendig? Ik denk dat dit een veel belangrijker aspect is in het relatief grote Friesland. In Giethoorn zullen de boottochten altijd wel populair blijven. Hierdoor wordt er een flinke dosis creativiteit verwacht. Organisaties moeten blijven zoeken naar het speciale tintje, hier komt bij kijken dat maatschappelijke kwesties overwogen moeten worden. Denk aan: duurzaamheid, circulariteit, maar ook de personeelstekorten. Al deze facetten zorgen ervoor dat de huidige ondernemer creatiever dan ooit tevoren moet zijn.

Delen via
Rick Dat

Rick Elwin Dat

Ondernemend Friesland

Online redactie
Rick Elwin Dat is stagiair bij Ondernemend Friesland