Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn Arkesteijn Marketing & strategie

De Marketingmix van Sandra Arkesteijn: “Prettig, want ik maak met iedereen verbinding. Pittig, want ik ben kritisch op wat jij voor jouw klanten betekent. Passievol, want zonder passie ga jij op in de massa. Professioneel, want marketing is mijn bewezen expertise.” Voor vragen aan Sandra kunt u contact zoeken via (06) 38 92 45 56, sandra@arkesteijnmi.nl of https://www.linkedin.com/in/arkesteijn De columns van Sandra worden gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.

Ben ik in beeld?

In de herfstvakantie ging ik met mijn man naar Kopenhagen om onze trouwdag te vieren. Vlak voor de eerste poort waar je met je boardingpass doorheen moet, stond een grote banner waarop stond: ‘mondkapjes vanaf hier verplicht.’. Na de poort stonden nog twee van dezelfde banners voor de roltrap omhoog. Het stel achter ons merkte pas de derde banner op: “Oh, we moeten onze mondkapjes op doen.” Onoplettendheid? Welnee. Hier gaat een wetmatigheid op genaamd ‘de kracht van de herhaling’.

 

‘Ben ik wel vaak genoeg in beeld?’ is een goede vraag om jezelf als zelfstandige te stellen. Gemiddeld signaleert iemand dus pas na drie keer bewust jouw boodschap. Voor naamsbekendheid moet iemand die boodschap ook nog eens voor langere tijd onthouden. Dan moet je minstens acht keer in zijn of haar omgeving zichtbaar zijn geweest. Ook jij, met een bescheiden budget, kan dat bereiken. Hierbij vijf tips die zo eenvoudig zijn, dat je ze zelf had kunnen bedenken (maar waarschijnlijk nog niet hebt gedaan).

 

On the road. Zorg voor autoreclame op die van jou én de bedrijfswagens. Ja, ook de leaseauto’s. En dat hoeft niet schreeuwerig, maar ten minste leesbaar. Het verbaast me telkens weer hoeveel ondernemers en accountmanagers de bedrijfsnaam niet op hun auto hebben staan. Zonde, want je mist gemiddeld anderhalf uur ‘zendtijd’ onderweg.

 

Laat je zien in het gezelschap van anderen. Drink je een kop koffie en praat je met een andere ondernemer over jullie bedrijf of het ondernemerschap? Maak een selfie en vraag of de ander iets over jullie gesprek op LinkedIn wil zetten en jou erin tagt. Dan betaal jij dit rondje. En uiteraard draaien jullie de rollen de volgende keer om.

 

Geef je personeel een hippe hoodie voor kerst. Geen slobbert-shirt die als pyjama wordt gebruikt, maar een mooie hoodie of sportjack. Als het echt fijn zit en er verzorgd uit ziet, zie jij je bedrijfsnaam met regelmaat op straat terug.

 

Doe aan cross-selling. Stuur een aantal klanten een persoonlijke brief per post (retro-marketing) om ze op een relevante aanbieding of product te wijzen. Of liever nog: bel ze op en vraag hoe het met ze is. Het zal je verbazen hoeveel van jouw klanten niet al jouw producten of diensten kennen.

 

Doe je ook aan sponsoring? Vraag dan of ze in ieder geval jouw bedrijfsnaam, logo én link naar je website op hun site willen plaatsen (linkbuilding) en doe hun meteen dezelfde eer. Dan is jouw betrokkenheid zichtbaar en werken jullie samen aan Linkbuilding. Dat vindt Google fijn.

Onze specialisten
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
Rabobank
Duurzaam ondernemen
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen
Jessica Kuiken
Jessica Kuiken
Marketing Crew
Marketing