Ben ik in beeld?

In de herfstvakantie ging ik met mijn man naar Kopenhagen om onze trouwdag te vieren. Vlak voor de eerste poort waar je met je boardingpass doorheen moet, stond een grote banner waarop stond: ‘mondkapjes vanaf hier verplicht.’. Na de poort stonden nog twee van dezelfde banners voor de roltrap omhoog. Het stel achter ons merkte pas de derde banner op: “Oh, we moeten onze mondkapjes op doen.” Onoplettendheid? Welnee. Hier gaat een wetmatigheid op genaamd ‘de kracht van de herhaling’.

‘Ben ik wel vaak genoeg in beeld?’ is een goede vraag om jezelf als zelfstandige te stellen. Gemiddeld signaleert iemand dus pas na drie keer bewust jouw boodschap. Voor naamsbekendheid moet iemand die boodschap ook nog eens voor langere tijd onthouden. Dan moet je minstens acht keer in zijn of haar omgeving zichtbaar zijn geweest. Ook jij, met een bescheiden budget, kan dat bereiken. Hierbij vijf tips die zo eenvoudig zijn, dat je ze zelf had kunnen bedenken (maar waarschijnlijk nog niet hebt gedaan).

On the road. Zorg voor autoreclame op die van jou én de bedrijfswagens. Ja, ook de leaseauto’s. En dat hoeft niet schreeuwerig, maar ten minste leesbaar. Het verbaast me telkens weer hoeveel ondernemers en accountmanagers de bedrijfsnaam niet op hun auto hebben staan. Zonde, want je mist gemiddeld anderhalf uur ‘zendtijd’ onderweg.

Laat je zien in het gezelschap van anderen. Drink je een kop koffie en praat je met een andere ondernemer over jullie bedrijf of het ondernemerschap? Maak een selfie en vraag of de ander iets over jullie gesprek op LinkedIn wil zetten en jou erin tagt. Dan betaal jij dit rondje. En uiteraard draaien jullie de rollen de volgende keer om.

Geef je personeel een hippe hoodie voor kerst. Geen slobbert-shirt die als pyjama wordt gebruikt, maar een mooie hoodie of sportjack. Als het echt fijn zit en er verzorgd uit ziet, zie jij je bedrijfsnaam met regelmaat op straat terug.

Doe aan cross-selling. Stuur een aantal klanten een persoonlijke brief per post (retro-marketing) om ze op een relevante aanbieding of product te wijzen. Of liever nog: bel ze op en vraag hoe het met ze is. Het zal je verbazen hoeveel van jouw klanten niet al jouw producten of diensten kennen.

Doe je ook aan sponsoring? Vraag dan of ze in ieder geval jouw bedrijfsnaam, logo én link naar je website op hun site willen plaatsen (linkbuilding) en doe hun meteen dezelfde eer. Dan is jouw betrokkenheid zichtbaar en werken jullie samen aan Linkbuilding. Dat vindt Google fijn.

Delen via
Sandra Arkesteijn

Sandra Arkesteijn

Arkesteijn

Marketing & strategie
De Marketingmix van Sandra Arkesteijn: “Prettig, want ik maak met iedereen verbinding. Pittig, want ik ben kritisch op wat jij voor jouw klanten betekent. Passievol, want zonder passie ga jij op in de massa. Professioneel, want marketing is mijn bewezen expertise.” Voor vragen aan Sandra kunt u contact zoeken via (06) 38 92 45 56, sandra@arkesteijnmi.nl of https://www.linkedin.com/in/arkesteijn De columns van Sandra worden gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.