Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn Arkesteijn Marketing & strategie

De Marketingmix van Sandra Arkesteijn: “Prettig, want ik maak met iedereen verbinding. Pittig, want ik ben kritisch op wat jij voor jouw klanten betekent. Passievol, want zonder passie ga jij op in de massa. Professioneel, want marketing is mijn bewezen expertise.” Voor vragen aan Sandra kunt u contact zoeken via (06) 38 92 45 56, sandra@arkesteijnmi.nl of https://www.linkedin.com/in/arkesteijn De columns van Sandra worden gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.

Buitensluiten en brainstormen

Pas toen ik salsa ging dansen in een groep met een grote mate van diversiteit in persoonlijkheden, veranderde dat gevoel. Op de dansvloer was het verschil tussen mannen en vrouwen heel natuurlijk: ik kon vrouw zijn, hoefde dat niet te verstoppen. Aan de bar voerden we levendige gesprekken, zonder acht te slaan op het verschil. Ik voelde me eindelijk ergens thuis. Maar in mijn zakelijk leven heeft dat dus best wel even geduurd. En soms ga ik daardoor nóg kansen uit de weg.

 

Daar sta ik overigens niet alleen in. Er is een groep mensen die zich niet welkom voelt in onze Nederlandse multiculturele samenleving. Volgens hen is het slecht gesteld in Nederland en discrimineren we veelal onbewust. Ik baalde aanvankelijk van die kwalificatie. Ik werd er zelfs boos om. Ik, die zich juist thuis voelt in een groep Groningers, Cubanen, Antillianen, Fransen en Friezen! Zou mijn thuisgevoel gebaseerd zijn op schone schijn? Ik ben me van geen kwaad bewust. Maar daar zit dus de crux.

 

De neurowetenschap stelt dat slechts 3% van onze beslissingen bewust worden genomen. Maar hoe verander je dan iets voor mij en anderen die zich soms buitengesloten voelen? Voor degene die wel anders willen, maar niet weten hoe?

 

Om die discussie te voeden, hierbij alvast een proefballonnetje. Volgens wetenschappelijk onderzoek is ons brein onder invloed van taal. Het artikel van Japke-d (columnist NRC, red.) “De 12 dingen die je beter niet tegen een vrouw kunt zeggen” inspireerde me om creatief na te denken over ons taalgebruik. En hoe we dit breder aan kunnen vliegen om diversiteit in het algemeen te helpen. Misschien kunnen we met een divers gezelschap een app ontwikkelen waarmee je vandaag dus van Dwingelandje naar Doorzetter swiped. Morgen vragen we niet meer “Hoe gaat het met je Bedrijfje’ maar ‘Hoe gaat het als zelfstandige?’ En overmorgen? Dan is jouw woord aan de beurt.

 

‘Wie gaat dit betalen?’ hoor ik je denken. Ik zie een groot marktaandeel weggelegd voor de bedrijven die diversiteit een oprecht warm hart toedragen en praktisch aan de slag willen. Zij laten deze app verplicht installeren op elk bedrijfsmobieltje, inclusief standaard wekelijkse pushnotificaties. Zo kunnen we dus ten minste 52 woorden en zinnen in een jaar dissen, die de beeldvorming negatief beïnvloeden. En na twee jaar schrijven we de Dikke van Dale aan met een verzoek om de betekenis van 104 woorden te wijzigen.

 

Moet je eens kijken hoe snel het dan zou kunnen gaan. Samen!

Onze specialisten
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
Rabobank
Duurzaam ondernemen
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen