Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn Arkesteijn Marketing & strategie

De Marketingmix van Sandra Arkesteijn: “Prettig, want ik maak met iedereen verbinding. Pittig, want ik ben kritisch op wat jij voor jouw klanten betekent. Passievol, want zonder passie ga jij op in de massa. Professioneel, want marketing is mijn bewezen expertise.” Voor vragen aan Sandra kunt u contact zoeken via (06) 38 92 45 56, sandra@arkesteijnmi.nl of https://www.linkedin.com/in/arkesteijn De columns van Sandra worden gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.

Chocolademomentje

Als ik een strategiesessie leid heb ik steevast chocola in mijn tas. Voor iedereen. Na zo’n 1,5 tot 2 uur je hoofd breken over niet alledaagse kost, ontstaat er een breinbreakdown. Je creativiteit staat op slot en je verbeeldingskracht is vervangen door appelmoes. Een typisch chocolademomentje, noem ik dat. Maar met wat ik nu weet, voel ik me bezwaard.

 

In een warme zomer vullen we onze zwembadjes met water, maar reageren verontwaardigd als boeren hun land beregenen om de oogst te redden. Inmiddels is de landbouw een van de onderwerpen waarop polarisatie is ontstaan, door verwevenheid met maatschappelijke issues als watertekorten. Uit CBS-cijfers (2019) * blijkt echter dat de chemische industrie, de energievoorziening en wij als particulieren verreweg het meeste water verbruiken. Maar waarom  wijst de massa de landbouw dan aan als boosdoener? Omdat de boer in de media een gemakkelijk te verteren nieuwssnackje vormt, denk ik. En uiteraard helpt ook onze eigen “lees en swipe”-luiheid dan niet mee. Mijn pleidooi: feiten, de afzender en perspectief zijn belangrijke zaken als je een bericht beoordeelt. Zet je schrap voor wat taaie kost.

 

Het Voedingscentrum stelt: “Het water dat nodig is voor ons eten en drinken vormt onze voedselafdruk water. Deze is te verkleinen door bewust je eten te kiezen. Dierlijke producten dragen het meest bij (aan die afdruk). Daarom helpt het om regelmatig vegetarisch te eten.”

 

Nou, ik zie dus heel ergens ander een quick win voor een duurzamer en gezonder Nederland. Even wat cijfers. Noten zijn belangrijk in een uitgebalanceerd vegetarisch dieet. Walnoten verbruiken volgens het Voedingscentrum * 900 liter water per 100 gram en cashewnoten 1400, waarbij volgens de Notenkoerier meer dan de helft per schip uit Vietnam komt. Het wereldwijd waterverbruik van rundvlees is zo’n 1.500 liter per 100 gram rundvlees. Echter; in Nederland is dat slechts 650 liter per 100 gram rundvlees. En voor een breder perspectief: chocola verbruikt volgens hen 1700 liter water per 100 gram! We eten in Nederland gemiddeld 4,5 kg chocolade per persoon per jaar, dus verbruiken we daarmee jaarlijks 1,3 BILJOEN liter water! En puur naar de voedingswaarde gekeken, wint chocolade het helaas niet van vlees.

 

Het Voedingscentrum ontvangt 100 procent subsidie van de overheid en volgt met haar adviezen dus het politieke (landbouw)beleid van minder vlees en meer vega. Maar deze vrouw/marketeer/boerendochter/carnivoor pleit echter met pijn en bezieling: als je echt geeft om het schaarse water in de wereld en snel wilt ingrijpen, stop dan eerst massaal met het eten van chocola!

 

Niet mee eens? Zeg het maar! Ik ben benieuwd naar jouw conclusie op basis van dezelfde feiten. Mij gaat het er in dit geval niet om wie er gelijk heeft. Maar om het besef dat iedereen die korte berichten leest zich moet realiseren wat het belang van de afzender is; of er betrouwbare feiten worden gepresenteerd en ook: of zaken ook vanuit een ander perspectief bekeken kunnen worden.

 

* Watergebruik | Voedingscentrum

* StatLine - Watergebruik bedrijven en particuliere huishoudens; nationale rekeningen (cbs.nl)

 

Onze specialisten
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
Rabobank
Duurzaam ondernemen
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen
Jessica Kuiken
Jessica Kuiken
Marketing Crew
Marketing