Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn Arkesteijn Marketing & strategie

De Marketingmix van Sandra Arkesteijn: “Prettig, want ik maak met iedereen verbinding. Pittig, want ik ben kritisch op wat jij voor jouw klanten betekent. Passievol, want zonder passie ga jij op in de massa. Professioneel, want marketing is mijn bewezen expertise.” Voor vragen aan Sandra kunt u contact zoeken via (06) 38 92 45 56, sandra@arkesteijnmi.nl of https://www.linkedin.com/in/arkesteijn De columns van Sandra worden gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.

Levenslessen

Toen ik een tiener begon te worden had ik al een hele kudde. Je zou zeggen: geweldig ondernemerschap. Maar ik had nog een les te leren. Toen ik op de middelbare school zat kreeg ik andere interesses en werd het tijd om te verkopen. Omdat ik geen kennis had van de markt en me al helemáál niet verdiepte in zoiets als ‘koper behoefte’ verkocht ik de schapen tegen ongeveer dezelfde prijs als waarvoor ik mijn eerste schaap ooit had gekocht. Ik was blij dat ik van al dat werk af was en had een leuke som geld op de bank staan. Mijn schapengeld. Pas enkele jaren later begon het tot me door te dringen dat ik misschien wel het dubbele had kunnen vragen. En dat schuurde. Was succesvol ondernemerschap dan toch iets dat in je bloed moet zitten?


Ken uw klant

Als zelfstandig marketeer deel ik tegenwoordig mijn kennis met ondernemers die vooruit willen met hun bedrijf. Daarbij neem ik ál mijn kennis mee, ook de leerzame ervaringen uit mijn prille jeugd. Neem het nobele vak van verkopen. Daar komt met een grote hoofdletter de B van ‘behoefte’ bij kijken. Iets waar ik me in mijn jeugd niet mee bezig hield. Kortom: ken uw klant. En dan ook écht. Ga online grasduinen in whitepapers en openbaar gepubliceerde onderzoeken. Zoek de kennisbanken van brancheorganisaties en vakbladen. Meld je aan voor nieuwbrieven waar zij zich op zouden abonneren. Zo leer je de omgeving van jouw klant kennen en begrijp je gemakkelijker waar zijn of haar behoefte ligt. Veel werk? Dat valt reuze mee. Dankzij het internet kun je in tien minuten al heel veel te weten komen.


Kijk ook eens naar de concurrentie en de markt. Niet om te kopiëren, maar om je eigen positionering te kunnen bepalen. Ontdek de Google-score van zoekwoorden en jouw best scorende concurrenten via SemRUSH en KWfinder. Check vervolgens hun social media en website. Probeer te achterhalen op welke klantbehoefte zij zich concentreren. Jij hebt dan de keuze om dat te overtreffen met een extra aanbod. Óf het inspireert je om jouw klanten juist iets geheel anders aan te bieden.

 

Kansen
Had ik me meer verdiept in alleen al deze B (Behoefte), dan hadden de wollige vrienden uit mijn jeugd me heel wat meer opgeleverd. Een wijze les van hoe het niet moet? Juist omdat het schuurde, heb ik toen mijn ‘schapengeld’ opzij gezet, leren verkopen én de drive vastgehouden om ooit mijn eigen bedrijf te starten. Dus zie jij kansen, voel jij dat het schuurt? Hou dan je enthousiasme vast, leer ervan en spring weer in het diepe!


Sandra Arkesteijn is zelfstandig marketingprofessional

Onze specialisten
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
Rabobank
Duurzaam ondernemen
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen