Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn Arkesteijn Marketing & strategie

De Marketingmix van Sandra Arkesteijn: “Prettig, want ik maak met iedereen verbinding. Pittig, want ik ben kritisch op wat jij voor jouw klanten betekent. Passievol, want zonder passie ga jij op in de massa. Professioneel, want marketing is mijn bewezen expertise.” Voor vragen aan Sandra kunt u contact zoeken via (06) 38 92 45 56, sandra@arkesteijnmi.nl of https://www.linkedin.com/in/arkesteijn De columns van Sandra worden gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.

Merken zijn net mensen

Vroeger las ik mijn jongere broer graag voor. Vooral Jip en Janneke, uit de boeken van Annie M.G. Schmidt, waren ons beider favoriet. Schaterlachen kon hij, als ik weer eens het gezwiep nadeed van Takkie op de schommel. En dat Takkie er dan draaierig naast stond, wiebelig op zijn benen van wieuwieuwieuwww…  Mooie herinneringen, die maken dat ik nu de trotse eigenaar ben van een hip-grijze duurzame broodtrommel met Takkie er op. Van de Hema. Natuurlijk van de Hema.

 

Want de Hema heeft enkele jaren geleden (her)ontdekt dat dit icoon goed past bij hun merk. Omdat Takkie, en oké, ook Jip en Janneke, het juiste gevoel oproepen. De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij, ofwel HEMA, staat voor eenvoud, optimisme, betrouwbaar, toegankelijk en typisch Hollands. Dat optimisme trekken ze naadloos door in hun humoristische online inhakers, met boodschappen zoals toen de Elfstedentocht op een haar na niet doorging (‘15 cm ijs’ met een afbeelding van hun softijs) en ‘Het is echt Takkieweer’ op een typisch Hollandse herfstdag (uiteraard mijn favoriet).

 

Merken zijn als mensen, je moet er dus wat mee hebben. En wie je als merk wilt zijn, heeft dus effect op je tone-of-voice: hoe spreek je met je doelgroep en hoe spreek je ze aan. En aangezien iedereen, van receptioniste tot reclame, in contact staat met jouw doelgroep, is het belangrijk dat iedereen zich bewust is van de cultuur, van het merk. Want het meest krachtig is een merk dat makkelijk herkend kan worden door anderen.

 

Nu kun je complexe processen aangaan, met gebruikmaking van bijvoorbeeld de 12 archetypes van Jung (bij interesse even googelen). Dat is goed en nodig als je een bedrijf bent waar veel mensen werken en je de middelen en tijd hebt om dit zorgvuldig aan te pakken. Maar dat geldt niet voor het grootste deel van het MKB. Hierbij dus een binnendoor-route.

 

Roep je team bij elkaar en vraag of iedereen een beroemdheid op wil schrijven die volgens diegene past bij de cultuur van jouw bedrijf. Als iedereen dat gedaan heeft, vraag je of ieder stuk voor stuk wil vertellen wie hij of zij heeft opgeschreven en -vooral- waarom. Dit kan natuurlijk hilarisch worden, maar ik verzeker je ook dat het je snel inzicht geeft in wat jouw mensen de belangrijkste merkwaarde vinden. Probeer hier niet meer dan vijf kernwaarden uit te halen.

 

Ik ben wel van ‘practice what you preach’, maar ik ben een zzp’er, dus mijn merk ben ik zelf. Maar mocht ik ooit zin hebben om een eigen team te vormen, dan zou ik het merk Arkesteijn graag een mix willen laten zijn van Emily-in-Paris, Jennifer Lopez, Tina Turner en Neelie Kroes. Ik vertel je graag in een persoonlijk gesprek waarom.

Onze specialisten
Jon van Weperen-4 - zwart-wit
Jon van Weperen
JON Projectmanagement
Projectmanagement
rsz_1foppe_hoekstra
Foppe Hoekstra
Faber Telecom & Data
Accountmanager
rsz_1kees_folkertsma-1_zwart wit
Kees Folkertsma
Kuiper Verzekeringen
Adviseur leven en pensioen
Ronald-Zijlstra-OKE-PC_zwartwit
Ronald Zijlstra
Oké-PC IT Burgum/Dokkum
ICT-diensten
Jessica Kuiken zwart wit
Jessica Kuiken
Marketing Crew
Marketing
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
FSFE
Versnellen van de energietransitie
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker