Merken zijn net mensen

Vroeger las ik mijn jongere broer graag voor. Vooral Jip en Janneke, uit de boeken van Annie M.G. Schmidt, waren ons beider favoriet. Schaterlachen kon hij, als ik weer eens het gezwiep nadeed van Takkie op de schommel. En dat Takkie er dan draaierig naast stond, wiebelig op zijn benen van wieuwieuwieuwww…  Mooie herinneringen, die maken dat ik nu de trotse eigenaar ben van een hip-grijze duurzame broodtrommel met Takkie er op. Van de Hema. Natuurlijk van de Hema.

Want de Hema heeft enkele jaren geleden (her)ontdekt dat dit icoon goed past bij hun merk. Omdat Takkie, en oké, ook Jip en Janneke, het juiste gevoel oproepen. De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij, ofwel HEMA, staat voor eenvoud, optimisme, betrouwbaar, toegankelijk en typisch Hollands. Dat optimisme trekken ze naadloos door in hun humoristische online inhakers, met boodschappen zoals toen de Elfstedentocht op een haar na niet doorging (‘15 cm ijs’ met een afbeelding van hun softijs) en ‘Het is echt Takkieweer’ op een typisch Hollandse herfstdag (uiteraard mijn favoriet).

Merken zijn als mensen, je moet er dus wat mee hebben. En wie je als merk wilt zijn, heeft dus effect op je tone-of-voice: hoe spreek je met je doelgroep en hoe spreek je ze aan. En aangezien iedereen, van receptioniste tot reclame, in contact staat met jouw doelgroep, is het belangrijk dat iedereen zich bewust is van de cultuur, van het merk. Want het meest krachtig is een merk dat makkelijk herkend kan worden door anderen.

Nu kun je complexe processen aangaan, met gebruikmaking van bijvoorbeeld de 12 archetypes van Jung (bij interesse even googelen). Dat is goed en nodig als je een bedrijf bent waar veel mensen werken en je de middelen en tijd hebt om dit zorgvuldig aan te pakken. Maar dat geldt niet voor het grootste deel van het MKB. Hierbij dus een binnendoor-route.

Roep je team bij elkaar en vraag of iedereen een beroemdheid op wil schrijven die volgens diegene past bij de cultuur van jouw bedrijf. Als iedereen dat gedaan heeft, vraag je of ieder stuk voor stuk wil vertellen wie hij of zij heeft opgeschreven en -vooral- waarom. Dit kan natuurlijk hilarisch worden, maar ik verzeker je ook dat het je snel inzicht geeft in wat jouw mensen de belangrijkste merkwaarde vinden. Probeer hier niet meer dan vijf kernwaarden uit te halen.

Ik ben wel van ‘practice what you preach’, maar ik ben een zzp’er, dus mijn merk ben ik zelf. Maar mocht ik ooit zin hebben om een eigen team te vormen, dan zou ik het merk Arkesteijn graag een mix willen laten zijn van Emily-in-Paris, Jennifer Lopez, Tina Turner en Neelie Kroes. Ik vertel je graag in een persoonlijk gesprek waarom.

Delen via
Sandra Arkesteijn

Sandra Arkesteijn

Arkesteijn

Marketing & strategie
De Marketingmix van Sandra Arkesteijn: “Prettig, want ik maak met iedereen verbinding. Pittig, want ik ben kritisch op wat jij voor jouw klanten betekent. Passievol, want zonder passie ga jij op in de massa. Professioneel, want marketing is mijn bewezen expertise.” Voor vragen aan Sandra kunt u contact zoeken via (06) 38 92 45 56, sandra@arkesteijnmi.nl of https://www.linkedin.com/in/arkesteijn De columns van Sandra worden gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.