Over het leren domineren van het Marketingspel

Ik heb niks met voetbal. En toch was er geen ontkomen aan bij ons thuis. We waren een voetbalgezin. Voetballen met ‘Romario’ en ‘Cruijff’ in de tuin. Mijn broers leerden me op de man te spelen en pas daarna de bal. Maar ik bakte er niks van, ik was meer een danser. Met als gevolg dat ik wekelijks schoorvoetend met blauwe schenen en onnodige spierpijn de danszaal in stapte. Een foeterende balletjuf tot gevolg. Tot ze me er op een keer serieus over aansprak. Gevaarlijk spel speelde ik, vond ze. Dat zou een keer verkeerd aflopen en dan was het afgelopen met het dansen.

Maar er was geen ontkomen aan thuis. Toen zei ze: ”Dan moet je het anders aanpakken. Gebruík datgene wat jou anders maakt dan hun. Dáns dan over het veld, Sandra.’ Mega mindshift. Vanaf dat moment oefende ik op lobjes gevolgd door een grand jeté om maaiende voeten te ontwijken. En een voetenklem met halve pirouette, gevolgd door een onverwacht schot uit de lucht voor open doel. Nee, een ‘Gullit’ werd ik niet, maar door gebruik te maken van mijn Unique Selling Points, souplesse en gratie, scoorde ik veel vaker dan voorheen. En ik heb nog jaren met veel plezier op niveau gedanst. 

Heb jij het gevoel dat je vaak speelt, maar het nét niet lijkt te winnen? Zit jouw concurrentiespeelveld vol toptalent? Hierbij 3 direct uitvoerbare tips waarmee jij als MKB’er vaker de wedstrijd kunt domineren: 

  1. Laat een specialist van Ynbusiness jouw balletjuf zijn die in één goed (en kosteloos!) gesprek zorgt voor jouw mindshift. Maar ook direct aan het werk zet; daadkracht! Door inzicht te geven in de vervolgstappen om dat specifieke vraagstuk op te pakken en relevante contacten te leggen.
  2. Vraag het eens aan je klant. Waarom koopt hij bij jou? En niet bij een concurrent? Durf, want de meeste klanten willen dit wel met je delen. En vraag goed door. De antwoorden zullen je verrassen; ervaring wijst uit dat klanten vaak iets anders (meer) waarderen in een bedrijf/product dan dat je zelf denkt.
  3. Train je B-B-B: Zet de Behoefte (van de doelgroep), Belofte en Bewijs (jouw aanbod) eens kernachtig op 1 A4. Dat is lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt. Laat het lezen en aanscherpen door anderen, tandje er bij! En gebruik het als gespierde ruggengraat voor je (online) marketing. Als richting voor je personeel. En als handvat voor je trouwe klanten, zodat iedereen jouw verhaal kan doorvertellen. Op die manier wordt je unieke voordeel steeds belicht en is meteen duidelijk waarom men voor jou moet kiezen.

En? Wat wordt jouw ‘Strategy to win’?

Delen via
Sandra Arkesteijn

Sandra Arkesteijn

Arkesteijn

Marketing & strategie
De Marketingmix van Sandra Arkesteijn: “Prettig, want ik maak met iedereen verbinding. Pittig, want ik ben kritisch op wat jij voor jouw klanten betekent. Passievol, want zonder passie ga jij op in de massa. Professioneel, want marketing is mijn bewezen expertise.” Voor vragen aan Sandra kunt u contact zoeken via (06) 38 92 45 56, sandra@arkesteijnmi.nl of https://www.linkedin.com/in/arkesteijn De columns van Sandra worden gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.