Wout Jonker-1_ZW
Wout Jonker Kuiper Verzekeringen Broking en Riskmanagement

Wout Jonker is expert op het gebied van broking en riskmanagement bij Kuiper Verzekeringen.

Circulaire economie en energietransitie modebegrippen?

Soms krijg je het gevoel dat je bepaalde onderwerpen dermate vaak voorbij ziet komen, dat het bijna ‘modebegrippen’ lijken te worden. Zo ook met circulair ondernemen en energietransitie. Toch valt het daadwerkelijk belang van beide onderwerpen niet te ontkennen.

 

Bijdrage verzekeraars aan een duurzame transformatie
Om te zorgen dat er in 2050 voldoende voedsel en noodzakelijke goederen beschikbaar zijn, moet onze economie circulair worden. In een circulaire economie worden producten efficiënter ontworpen en materialen, zoveel mogelijk, hergebruikt. Niet alleen levert het een besparing van grondstoffen op, het draagt ook bij aan minder CO2-uitstoot en het stimuleert innovatie, nieuwe bedrijvigheid en werkgelegenheid. In september 2016 is het Rijksbrede programma 'Nederland Circulair in 2050' gestart. Dit programma vraagt om actie op alle niveaus van onze samenleving. Ook verzekeraars streven naar een duurzame, circulaire economie. Om hier invulling aan te geven hebben duurzaamheids- en beleggingsspecialisten van verzekeraars een visie ontwikkeld, die verzekeraars moet inspireren om nu al een bijdrage te leveren aan de wereld van morgen. De visie beschrijft aan de hand van een vijftal thema’s, de weg hoe verzekeraars kunnen bijdragen aan de transformatie vanuit de huidige, niet houdbare, lineaire economie naar een duurzame, circulaire economie.

 

Strategie
Het eerste thema is de transitie van bezit naar het gebruik. Als mensen goederen niet willen bezitten, maar alleen willen gebruiken als ze het nodig hebben, dan heeft dat ook gevolgen voor verzekeringsproducten. Als tweede komt de financiële impact aan bod: hoe kan kapitaal van verzekeraars worden ingezet, om duurzame transformaties mogelijk te maken om zo positieve impact te creëren. Het derde thema ziet toe op het belang van vitale mensen die op de juiste manier worden gewaardeerd in de maatschappij. Met als vervolgvraag: hoe kunnen verzekeraars mensen en organisaties stimuleren andere keuzes te maken om zo de kosten van het zorgsysteem te verlagen? Een vierde transformatie is dat iedereen een bijdrage levert aan het collectief gebruik van data en daardoor schades helpt te voorkomen. En tenslotte, de wet- en regelgeving. In hoeverre is de verzekeringswereld in staat een zodanige omslag in het denken te maken zodat wet- en regelgeving als een kans wordt gezien om meer impact te maken?

 

Energietransitie
Om in 2050 een geheel duurzame energievoorziening te realiseren werken bedrijven en overheden al jaren aan de energietransitie. Technische ontwikkelingen zorgen echter ook voor nieuwe risico’s. Oplossingen vanuit de verzekeringsmarkt zijn hard nodig. Denk hierbij aan de ontwikkelingen en uitdagingen omtrent elektrisch rijden en zonnepanelen. Investeren in nieuwe innovatie en installaties zal nodig zijn om concurrerend te zijn en te blijven in de toekomst. De energietransitie schept veel mogelijkheden maar geeft verzekeraars ook nieuwe uitdagingen. Wij adviseren u om u over deze onderwerpen altijd te laten bijstaan door uw adviseur.

Onze specialisten
Vera Stilma_Zw
Vera Stilma
Vermogensbeheer Friesland
Fiscale constructies vermogensbeheer
Wout Jonker-1_ZW
Wout Jonker
Kuiper Verzekeringen
Broking en Riskmanagement
Derk Alsema Kuiper verzekeringen-rsz-zwartwit
Derk Alssema
Kuiper Verzekeringen
Adviseur bedrijven
faber01092_zwartwit
Peter van der Meij
Faber Telecom & Data
Sales professional
Aukje Castelein
Aukje Castelein
Energie | Fabriek
HR | Werkplezier | Motiveren
Jon van Weperen-4 - zwart-wit
Jon van Weperen
JON Projectmanagement
Projectmanagement
rsz_1foppe_hoekstra
Foppe Hoekstra
Faber Telecom & Data
Accountmanager
rsz_1kees_folkertsma-1_zwart wit
Kees Folkertsma
Kuiper Verzekeringen
Adviseur leven en pensioen
Ronald-Zijlstra-OKE-PC_zwartwit
Ronald Zijlstra
Oké-PC IT Burgum/Dokkum
ICT-diensten
Jessica Kuiken zwart wit
Jessica Kuiken
Marketing Crew
Marketing
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
FSFE
Versnellen van de energietransitie
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker