Een open gesprek? Geef je mening!

Communicatie binnen organisaties, er is veel over gezegd en geschreven. Toch blijven simpele zaken soms onderbelicht. Zoals het belang van je mening geven in een open gesprek. Het is goed om in een gesprek open vragen te stellen, dat zeggen we ook binnen NLP. En soms is het duidelijker en eerlijker om gewoon te zeggen wat je ervan vindt. Durf jij dat aan?

We leren mensen om vragen te stellen zoals: hoe zag het proces eruit, hoe ben je tot deze uitkomst gekomen, wat is de reden dat je het zo hebt gedaan? Maar als je het antwoord hierop al weet, is het dan niet veel duidelijker om te zeggen: ‘dit vind ik ervan, wat vind jij?’ Dan ligt het op tafel. Je vraagt de ander óók open en eerlijk zijn mening te geven. Zo kun je beide visies met elkaar vergelijken.

Wees duidelijk

Als je iets wilt bereiken, levert vragen stellen niet áltijd wat op. Dit zie je bijvoorbeeld bij veranderingen binnen organisaties. Werknemers vragen vaak vrij snel: wat betekent dit voor mij? Soms voordat ze snappen waar de verandering precies over gaat. Leg als leidinggevende goed uit wat je wilt bereiken en hoe. Een stevig statement klaart de lucht. Wees hierbij duidelijk en je authentieke zelf.

Veiligheid en vertrouwen

Eerlijke gesprekken vereisen een open bedrijfscultuur. Als de sfeer veilig en vertrouwd is, kunnen werknemers eerlijk zijn. Soms door open vragen van jouw kant te beantwoorden, soms door hun mening naast die van jou te leggen. Als jullie elkaar alleen treffen bij het jaarlijkse functioneringsgesprek, komt jouw mening als een donderslag bij heldere hemel. Voer het hele jaar door (korte) gesprekken, dan weet je van elkaar waar je staat.

Eerlijk gesprek

Functioneert een werknemer niet goed en zijn er al heel wat open vragen gesteld? Vermijd dan een eerlijk gesprek niet. Dat is veel puurder dan de situatie laten doormodderen. Wees duidelijk: ‘ik verwacht van jou dat je deze taken oppakt en afrondt’. Zorg ervoor dat de verbinding met de ander in stand blijft. Dat lukt als je ook een goede verbinding met jezelf hebt. Ben jij in contact en in balans met jezelf? Vraag je af: wat kan ik aan mezelf ontwikkelen, zodat het makkelijker wordt om open en eerlijk te communiceren? Niemand is perfect, leren (van elkaar) kan altijd.

Delen via

Ymkje de Vries

Kies Koers

NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Ymkje de Vries is eigenaar van KiesKoers, ‘hét NLP-instituut van Fryslân’. Ze is gecertificeerd NLP Trainer, Master Coach, NLP Coaching trainer en ook Hypnose trainer. Voor vragen aan Ymkje kunt u contact zoeken via 06 44832771 of mail Ymkje. De colums van Ymkje worden ieder kwartaal gepubliceerd in OF magazine en via haar eigen Specialisten pagina.