Op 7 juni organiseert het Drents Museum een symposium over textielkunstenaar Christine van Zeegen (1890-1973), haar broer, kunstschilder Janus van Zeegen (1881-1961) en andere kunstenaarsparen uit hun tijd. Begin 1900 is het grote aantal kunstenaarsparen opvallend. Vaak gaat het over echtparen of familieleden die in meer of mindere mate samenwerken. Zij verdelen de rollen van ontwerper en uitvoerder of werkten juist samen aan hetzelfde kunstwerk.
In de collectie beeldende en toegepaste kunst rond 1900 van het Drents Museum bevinden zich maar liefst 236 werken van het bijzondere duo. Een deel daarvan wordt nu voor het eerst in de geschiedenis getoond in een eigen tentoonstelling Christine en Janus van Zeegen – Vernieuwers in draad en verf en een publicatie. Naast Annemiek Rens, Jet Sloterdijk en Emma Verweij van het Drents Museum leveren Marguerite Tuijn, freelance curator bij Stedelijk Museum Schiedam en architectuurhistoricus Huub Thomas een bijdrage aan het programma.
Vrouwelijke kunstenaars
Samenwerkingen tussen kunstenaars aan het begin van de twintigste eeuw geven een impuls aan de emancipatie van de vrouw in de kunst en daarbuiten. Tot ver in de negentiende eeuw hebben vrouwen geen toegang tot kunstopleidingen en is betaald werk door vrouwen taboe. Hier komt aan het einde van de eeuw langzaam verandering in.
Dit geldt bij uitstek voor Christine en Janus van Zeegen. Aanvankelijk vertaalt Christine de lijntekeningen van planten en dieren van haar broer Janus naar eigen inzicht in kleurrijke borduursels. Later gaat zij ook zelf ontwerpen. Haar kunstnaaldwerk is vooruitstrevend en razend populair. Ze is de kostwinner in huis. Andere voorbeelden zijn Adya en Otto van Rees en Agathe en Chris Wegerif.Adya en Otto van Rees
Adya van Rees (1876-1959) exposeert haar avant-gardistische borduurwerk naast de onconventionele schilderkunst van haar man Otto van Rees (1884-1957) en is in 1918 een van de eerste ondertekenaars van het Berlijnse Dada-manifest. Kunsthistoricus Marguerite Tuijn werkt als freelance curator bij Stedelijk Museum Schiedam aan de tentoonstelling Adya en Otto – Pioniers van de avant-garde.
Agathe en Chris Wegerif
Net als Christine maakt Agathe Wegerif (1867-1944) doeken en kleden met plant- en diermotieven. Ze verkoopt haar batikkunst in de door haar man Chris Wegerif (1859-1920) opgerichte kunstnijverheidsgalerie Arts and Crafts in Den Haag. Hij is ontwerper en architect. Architectuurhistoricus Huub Thomas doet onderzoek naar Agathe en Cris Wegerif.