Zeer innovatief
Het resultaat; de nieuwe Texelstroom, uitgerust met de meest vernieuwende technologische ontwikkelingen en innovaties waaronder; een T-vormig grootspant wat zorgt voor 14% meer autocapaciteit aan boord, een CNG/Diesel Hybride voorstuwing waardoor het schip vele malen (kosten)efficiënter en dus milieuvriendelijker vaart en een volledig op het eiland geïnspireerde interieur- en exterieurbeleving van hoogwaardige kwaliteit. Met de verwerving van dit schip wil de Texelse veerdienst onder meer bijdragen aan het behoud van de natuurlijke rijkdom van het aantrekkelijke, doch kwetsbare vaargebied de Waddenzee. De veerboten van TESO varen dagelijks door dit dynamische gebied, waaraan de status van Werelderfgoed is toegekend.
Capaciteit ++
Het nieuwe schip is 135 meter lang en 28 meter breed. Zowel vijf meter langer als breder dan haar voorganger. Toch kan de nieuwe Texelstroom gewoon aanmeren tussen dezelfde fuiken en tegen dezelfde oprijbruggen als de Dokter Wagenmaker. De insteekhaven is relatief smal, de extra rijstroken die naast het bovenste autodek zijn gebouwd hangen daarom boven de fuiken van de veerhavens. Het was voor de scheepsbouwkundig ontwerpers van C-Job Naval Architects een ingewikkelde puzzel die ze samen met TESO uitstekend hebben volbracht door een T-vormig grootspant toe te passen. De constructie zorg ervoor dat de capaciteit is gestegen van 300 naar maar liefst 340 personenauto’s.
Verantwoord naar de overkant
Naast het waarborgen van een betrouwbare verbinding met voldoende vervoerscapaciteit heeft TESO nadrukkelijk geïnvesteerd in het verlagen van het toekomstige energieverbruik. Daarom is er gekozen voor een opmerkelijke combinatie van een hoofdmotor op aardgas onder druk (CNG – geleverd door Pit Point clean fuels), die de elektrisch aangedreven roerpropellers van vermogen voorziet, plus 462 zonnepanelen en een grote batterijpakketten (die tevens gevoed zullen worden d.m.v. groene walstroom) met daarnaast dieselgeneratoren. Vooral het varen op gas (CNG) in combinatie met het gebruik van batterijen is innovatief en nooit eerder vertoond op deze schaal. Het geheel draagt bij aan een schone, zuinige en dus (kosten)efficiënte overtocht doordat op de meest efficiënte wijze “peak-shaving” wordt toegepast. Zo zal dankzij het gebruik van gas de CO2 uitstoot met 20% dalen en zal er geen sprake meer zijn van roetuitstoot (100% reductie). De beoogde uitkomst is dat hierdoor het brandstofverbruik en dus ook de brandstofkosten van de Texelstroom relatief laag zullen zijn, wat niet alleen ten goede komt aan het milieu maar wat tevens goed is voor het behoud van de lage tarieven voor de overtocht.
Het eiland aan boord
Het eilandgevoel begint al aan boord van de Texelstroom. Ontwerpstudio Vripack heeft specifieke aspecten van het waddengebied en het aangrenzende duinlandschap op een organische manier terug laten komen in het ontwerp voor zowel het exterieur als het interieur. Zo is het lijnenpatroon van het zijaanzicht van het schip geïnspireerd op de hoofdlijnen van de Dwergstern, de schubben van een dennenappel diende als inspiratiebron voor de opvallend grote raampartijen in het hart van de salon en het kleurenpallet komt overeen met die van het gebied van wad tot duin.
In relatie tot het gebruik van het schip staan de wensen en behoeftes van de passagiers centraal. Het interieur van de salon is aangekleed met een replica van een dennenboom uit de Texelse Bleekersvallei en dient als trefpunt voor reizigers. Het salondek is voorzien van verschillende op het eiland geïnspireerde zitplekken, statafels met oplaadpunten voor mobile hardware, een aantrekkelijke horecavoorziening, een interactieve speelhoek voor kinderen en diverse beeldschermen die passagiers voorzien van informatie over het eiland en het waddengebied (verzorgd door het NIOZ en het NP Duinen van Texel). De doordachte routing aan boord zorgt ervoor dat passagiers gemakkelijk en snel hun weg vinden aan boord.
Schip is in zicht
Inmiddels ligt het schip in Den Helder waar ze de komende maand uitvoerig getest wordt en waar de laatste puntjes op de i worden gezet. De nieuwe Texelstroom komt naar verwachting deze zomer officieel in de vaart, maar niet voordat ze binnenkort officieel aan de trotse Texelaars en aandeelhouders wordt gepresenteerd. En trots mogen ze zijn want wat is het een plaatje!