4 tips om veilig thuis te werken

Thuiswerken is binnen veel mkb-bedrijven steeds gebruikelijker geworden sinds de coronacrisis.
Is dit binnen jouw bedrijf ook het geval? Besteed dan voldoende aandacht aan de veiligheid. Helaas zijn er genoeg ondernemers die hier geen tot weinig waarde aan hechten. Omdat dit grote gevolgen voor je bedrijf kan hebben, geven wij je hier 4 tips om veilig thuis te laten werken.

1. Benadruk het belang van updates

Er zijn geregeld updates beschikbaar voor apparaten, programma’s en applicaties. Omdat het uitvoeren van zo’n update tijd kost, voert niet iedereen ze direct uit. Het gezegde ‘van uitstel komt afstel’ is hierop van toepassing. Als iemand een update niet direct uitvoert, gebeurt dit vaak helemaal niet. Zonde, want hierdoor kan je mogelijk niet veilig thuiswerken. Benadruk daarom dat het belangrijk is om updates direct uit te voeren. Dit doe je niet alleen om het netwerk en apparaat van je bedrijf te beschermen, maar ook voor de veiligheid van je werknemers.

2. Zorg voor een beveiligde verbinding

Iemand die vanuit huis werkt, heeft natuurlijk als voorkeur dat zijn of haar huis internet goed beveiligd is. Het is daarom belangrijk een internetprovider te kiezen, die jouw de zekerheid kan bieden dat je internet zo goed mogelijk beveiligd is. Je kunt ook altijd aan jouw internetprovider, om tips te vragen hoe jij jouw huis internet zo goed mogelijk kunt beveiligen. Vaak kun je dit al doen door een paar simpele veiligheidsstappen uit te voeren binnen jouw router.

3. Gebruik sterke wachtwoorden en stel tweefactorauthenticatie in

Zijn een inlognaam en wachtwoord voldoende om in het bedrijfsnetwerk te komen? Dan ben je een relatief makkelijke prooi voor hackers, zeker als er een zwak wachtwoord wordt gebruikt. Wil jij veilig thuis werken? Dwing ze dan om wachtwoorden met kleine letters, hoofdletters, leestekens en cijfers te gebruiken. De kans dat je gehackt wordt, is met een sterk wachtwoord kleiner dan met een zwak wachtwoord.

Sterke wachtwoorden zijn lastiger te hacken, maar het is niet onmogelijk. Daarom kan het geen kwaad om een extra stap aan het inlogproces toe te voegen. Dit staat ook wel bekend als tweefactorauthenticatie. In de eerste stap vul je je inlognaam en wachtwoord in en in de tweede stap vul je bijvoorbeeld een code in die je via een externe app krijgt. Je moet zo een extra handeling verrichten, maar dit maakt thuiswerken wel een stuk veiliger.

4. Kies voor VoIP bellen

Word je dag in dag uit veel gebeld door (potentiële) klanten? Dan moet je ervoor zorgen dat je ook thuis goed bereikbaar bent. Dit kan door middel van VoIP bellen. Je belt in dat geval via het internet en niet via een vaste telefoonlijn. Werknemers bellen met hun eigen telefoon, maar wel via het nummer van je bedrijf. Hierdoor hoef je niet te vrezen dat Jan en alleman zomaar je nummer heeft.

Delen via

Vergelijkbare berichten