Veertig jaar echte aandacht

Bij Sensoor Fryslân, voorheen SOS Telefonische Hulpdienst, werken vrijwillige telefonisten die tijd hebben om aandacht te geven. Het zijn geen beroepsluisteraars maar getrainde vrijwilligers met wie een gesprek van mens tot mens mogelijk is. Geen ongevraagde adviezen, maar een praatje op basis van gelijkwaardigheid. Alle onderwerpen komen aan de orde bij Sensoor Fryslân, van het verlies van een dierbare tot aan de foute wissel van Sven Kramer. Van verkiezingsuitslag tot de geboorte van een kleinkind.

Altijd en anoniem

De telefoonlijnen van Sensoor Fryslân zijn altijd bereikbaar, 24 uur per dag, iedere dag van de week. Zelfs op nationale of kerkelijke feestdagen. De gesprekken zijn anoniem en vertrouwelijk. Een beller kan vanuit de eigen vertrouwde omgeving bellen op het moment dat hij of zij daar behoefte aan heeft.

Fries of Nederlands

Alle vrijwilligers van Sensoor Fryslân verstaan Fries en de meeste telefonisten spreken het ook. Er zijn twee telefoonlijnen; op het nummer 058-2120343 (normale gesprekskosten) treft u altijd iemand aan die Fries kan verstaan. Via het centrale nummer 0900-0767 (0,05 ct. per minuut), wordt u verbonden met een telefonist in Fryslân of, als die lijn in gesprek is, een Sensoor vestiging buiten Fryslân.

Activiteiten

De allereerste telefonische hulpdienst zag het licht op 25 November 1958 te Rotterdam, in 1959 gevolgd door een Hulpdienst in Den Haag. Sensoor Fryslân werd op 10 april 1960 opgericht. Dat betekent veertig jaar echte aandacht van Friezen voor Friezen. Daarom vinden vanaf 10 april 2010 allerlei activiteiten plaats. De start is het presenteren van een nieuwe slogan. Later volgen nog een kaarten actie en ook is er een reünie voor alle (oud-) vrijwilligers gepland in September 2010.

De eerste activiteit in Fryslân bestaat uit het presenteren van een nieuwe slogan. Jo belje, wy harkje. (U belt, wij luisteren).

Delen via

Vergelijkbare berichten