Om deze kansen optimaal te benutten organiseert De Nieuwe Afsluitdijk in samenwerking met het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en de provinciale marketingorganisaties Merk Fryslân en Holland boven Amsterdam twee ondernemersbijeenkomsten: op maandagmiddag 23 januari in Makkum (Fryslân) en maandagmiddag 30 januari in Wieringerwerf (Noord-Holland).
Vermarkten van de Afsluitdijk
De (nieuwe) Afsluitdijk is een trekpleister die de groei van het toerisme naar het Noorden kan stimuleren. Nu al bezoeken zo’n 300.000 bezoekers uit binnen- en buitenland de dijk, zonder dat de Afsluitdijk ooit vermarkt is. De provincies Fryslân en Noord-Holland investeren de komende jaren in de vermarkting van de Afsluitdijk. Het NBTC verzorgt daarnaast de promotie van de Afsluitdijk in het buitenland met 2018 als ‘Jaar van het Water’.
Ondernemersbijeenkomsten
Nu de Afsluitdijk wél wordt vermarkt, is de verwachting dat het aantal bezoeken aanzienlijk gaat stijgen. Een mooi resultaat, maar het uiteindelijke doel is dat de toeristische besteding in de regio toeneemt. Tijdens de ondernemersbijeenkomsten wordt ingegaan op hoe ondernemers hier een rol in kunnen spelen.
Deelnemers kunnen in gesprek met elkaar, maar ook met vertegenwoordigers uit de reisindustrie. Hoe zijn de kansen in het gebied, welke toeristische producten zijn nodig en wat vraagt bijvoorbeeld de cruise- en touroperatormarkt van de lokale ondernemer. Met elkaar moet een aantrekkelijk aanbod voor de toerist worden gemaakt waardoor een bezoek aan de Afsluitdijk langer wordt dan het huidige half uur en resulteert in een langduriger verblijf in het gebied.
Meer informatie over de bijeenkomsten, zie de website.