Via Via just a room in Post-Plaza Leeuwarden: ‘Het thuisgevoel voor de onafhankelijke reiziger’

Post-Plaza Hotel & Grand Café in het centrum van Leeuwarden is recent uitgebreid met 74 slaapkamers. Maar dan een beetje anders dan anders. In het voormalige PTT-hoofdkantoor werd Via Via just a room gerealiseerd: een bijzonder alternatief voor de standaard hotelervaring. Na anderhalf jaar van slopen en verbouwen staat er een bijzonder concept. Hoteldirecteur en mede-eigenaar Herman Schreuder en adjunct-directeur Annelies Douwstra vertellen OF waar deze nieuwe formule zich op richt. ‘Via Via is de perfecte kamer voor mensen die het leuk vinden om zelfstandig en zelfredzaam te zijn. Een eigen plekje van waaruit je Leeuwarden ontdekt en waar je teruggekomen vanuit de stad een veilig thuisgevoel kunt ervaren.’

“Met Post-Plaza Hotel & Grand Café hebben we in de afgelopen zeven jaren een hele fanbase opgebouwd”, zegt hoteldirecteur en mede-eigenaar Herman Schreuder, “mensen die graag bij ons willen zijn. Post-Plaza is een vier sterrenhotel waar je als gast compleet in de watten wordt gelegd. Toen Leeuwarden in 2018 culturele hoofdstad was wisten steeds meer toeristen ons te vinden en ook op de zakelijke markt hebben we een mooie slag gemaakt. Maar daarmee nam de druk op onze kamers toe. Toen het pand naast ons te koop kwam, waren we eerst iets terughoudend. Na diverse mogelijkheden voor de herbestemming te hebben onderzocht, hebben we in 2020 besloten om voor een uitbreiding van Post-Plaza te gaan. En dan ook nog een zeer bijzondere.”

Thuisgevoel

Schreuder heeft niets te veel gezegd. Het historische pand (voorheen was het gebouw het kantoor van de PTT) kreeg een totaal andere bestemming. Wie binnenkomt belandt nu in een opmerkelijk relaxte omgeving met een smaakvolle selfservice-winkel voor voeding en drankjes en met een comfortabele gemeenschappelijke ‘huiskamer’, waar heerlijke banken, zitjes en veel kunst de bezoeker een thuisgevoel geven.

Adjunct-directeur Annelies Douwstra: “Via Via just a room is, zoals de naam al zegt, geen traditioneel hotel. Er is geen bemande receptie. Gasten boeken online hun verblijf in één van de 74 comfortabele slaapkamers, van waaruit ze de stad kunnen ontdekken. Daarbij hebben ze de keuze uit small, medium of large kamers, een familiekamer of een appartement. Wie online boekt kan via een weblink de voordeur en de eigen slaapkamerdeur open ‘swipen’. Ook is er geen traditioneel ontbijtbuffet maar een yoghurtbar; de verse yoghurt kunnen gasten in de huiskamer of hun eigen slaapkamer opeten. Verse koffie is 24 uur per dag in ‘just a shop’ verkrijgbaar.

Vriendinnen én zakelijke markt

De doelgroep die Schreuder en Douwstra met Via Via voor ogen hebben is anders dan die van Post-Plaza, waar high service de standaard is en gasten veelal afkomen op het Grand Café. Douwstra: “Gasten van Via Via komen voor het culturele aanbod in de stad, waar ze samen met hun partner, moeder óf met vriendinnen volop van genieten.” Toch zou de doelgroep in de praktijk wel eens breder kunnen zijn, aldus de manager. “Via Via is zeker ook voor de zakelijke markt interessant. Bedrijven die een medewerker voor wat langere tijd in Leeuwarden detacheren, of zakelijke gasten van de provincie zouden hier gedurende één of meerdere dagen of weken een fijne eigen plek kunnen hebben waar ze helemaal zichzelf kunnen zijn.”

Loslaten

Volgens Douwstra was het in het begin een uitdaging om de hoge servicegraad van Post Plaza los te laten. “Optimale service bieden en gasten op alle fronten verwennen zit in ons DNA. Het was dus inderdaad wennen om dat los te laten. Maar, we kennen onze doelgroep goed. Er zijn veel mensen die de service en de reuring van een hotel wel kunnen missen, maar die wél een smaakvolle en unieke plek willen hebben om te overnachten of uit te rusten. We richten ons dus nadrukkelijk op die doelgroep.”

“Naar buiten toe zijn het twee losstaande hotels die naast elkaar zitten, aan de achterkant zijn we één commercieel bedrijf”, zegt Schreuder. “Na een dip in de dienstverlening door corona, is het fantastisch dat we nu weer iedere dag ons hospitality verhaal mogen vertellen en onze gasten iets mee kunnen geven in panden die een bepaalde historische waarde hebben.”

De eerste reacties zijn overigens zeer enthousiast en dat maakt dat het directie-duo de toekomst zonnig tegemoet ziet. Douwstra: “Het is geweldig om te zien hoe hier vooral in het weekend de huiskamer bezet is, met allerlei mensen die heel relaxt hun eigen ding doen; lezen, een spelletje of even wat drinken. Tegelijkertijd zal ons succes óók afhankelijk zijn van het succes van Leeuwarden. Het culturele hoofdstad-jaar was geweldig, maar het zal investeringen en visie vergen om dat elan vast te houden. Leeuwarden is een schitterende stad, maar wil je de bezoekersaantallen volhouden dan heeft de stad evenementen nodig waar ieder jaar een breed publiek op afkomt.”

Vergelijkbare berichten