“Geen moment spijt van gehad”, zegt Jaarsma. “Hoewel het eerst alleen de bedoeling was dat Godert en Marja ons gedurende ongeveer een jaar zouden helpen bij het opstarten van een communicatieafdeling, merkten we al snel dat het uitbesteden van het hele communicatiepakket veel voordelen heeft. Het is voor ons goedkoper om alleen als het nodig is mensen in te zetten op communicatie in plaats van eigen mensen hiervoor in dienst te nemen.Verder komt er met TEAM veel extra expertise mee in de slipstream. Voor een organisatie als Kredietbank Nederland een ideale oplossing.”
Vreemde ogen dwingen
In de beginperiode van de samenwerking was Marja Bron minstens een dag per week bij Kredietbank Nederland aan het werk. Zo leerde ze de bank door en door kennen en kon ze heel concreet helpen bij het opstarten van communicatietrajecten. Ze was bijvoorbeeld nauw betrokken bij de interne cultuuromslag bij Kredietbank Nederland, waarvoor TEAM niet alleen een communicatiethema ontwikkelde, maar ook de hele uitrol begeleidde. Marja: “Vreemde ogen dwingen. Als ‘betrokken buitenstaander’ ben ik misschien wat objectiever en kritischer en daarom goed in staat processen vlot te trekken.” “En dat kan ze goed”, merkt Ger Jaarsma op. “De gestructureerde aanpak van Marja past prima in ons plaatje. Als we gezamenlijk de grote lijnen hebben uitgestippeld, hoef ik me niet druk te maken over de voortgang van het project of de kwaliteit. Het komt gewoon altijd goed.” Inmiddels is de samenwerking iets losser geworden. Marja komt langs als dat nodig of handig is en verder is er veel telefonisch overleg.
Bureau met klankbordfunctie
In de loop van de jaren is de rol van Marja bij Kredietbank Nederland sterk uitgebreid. Steeds meer fungeert zij ook als een onbevooroordeeld klankbord voor de directie. Ze stelt gevraagd – maar vooral ook ongevraagd – allerlei zaken aan de orde die beter kunnen en houdt zich niet stil als ze kansen signaleert in de markt. Vanuit die betrokkenheid en commerciële drive heeft TEAM al meerdere malen interessante leads aangedragen voor Kredietbank Nederland. Samen met de directie en het managementteam van de bank ontwikkelt Marja volledige product- en businessconcepten en worden alle marketingtechnische keuzes gemaakt. Vervolgens wordt in samenspraak een introductie- en marktbewerkingsplan opgesteld en uitgevoerd, waarbij TEAM communicatie management de regie heeft.
Voor Kredietbank Nederland zijn het uitdagende tijden. Gemeenten hebben steeds minder budget voor schuldhulpverlening en dat dwingt de bank te zoeken naar nieuwe wegen en partijen om mee samen te werken. Goede communicatie is daarbij van groot belang. Ger Jaarsma, tot besluit: “En dat gaat veel verder dan een foldertje maken op bestelling. We hebben een bureau nodig dat meedenkt en weet wat we nodig hebben.”