Een jubileum is altijd leuk, maar directeur-oprichter Alexander de Vries is vooral een man van de toekomst. Een echte voorspeller. "Wanneer ik tegenwoordig televisie kijk, heb ik ook mijn tablet en smartphone op de bank liggen. Dat gaat veranderen. Al dit soort losse devices gaan de komende jaren met elkaar integreren. Denk aan een agenda in de spiegel, waar je tegen kunt praten." De Vries richtte in 2001 Vrieservice op. De voormalige manager bij KPN herinnert zich zijn eerste stappen als ondernemer nog goed. "Ik begon in een startersunit aan de Ampèrelaan in Drachten. Daar zit je dan, alleen en met te veel tijd. Het maakte mij zeer creatief."
Data
Vervelen deed De Vries zich dan ook geen moment. De telefoniemarkt, vooral het mobiel bellen, nam destijds een vlucht. "In mijn eerste jaren, het tijdperk van de bekende Nokia-telefoons, bestond de dienstverlening van Vrieservice vooral uit besparing creëren op mobiel bellen voor MKB-bedrijven. Daarnaast verzorgden we betaalde sms-diensten, onder andere voor SC Cambuur en SC Heerenveen, waar je via een bericht kon stemmen op de man van de wedstrijd." De mobiele telefoons werden met de jaren geavanceerder en kleiner, om vervolgens weer groter te worden. "Datagebruik is natuurlijk zeer belangrijk geworden", legt De Vries uit. "We internetten, facebooken en e-mailen tegenwoordig wat af met onze smartphone. WhatsApp’en is het nieuwe sms'en."
VAMO
De dienstverlening van Vrieservice, dat in 2013 verhuisde naar het bedrijvenpark aan de A7 en inmiddels tien medewerkers kent, heeft zich mee ontwikkeld. Zo zijn er allerlei toepassingen op het gebied van zakelijk mobiel telefoonverkeer, waaronder data- en belabonnementen, track and trace en alarmsimkaarten. Ook vaste (IP-)telefonie (VoIP) en satellietcommunicatie zitten in het dienstenaanbod. Met vaste partners wordt intensief samengewerkt op ICT-gebied. "Want ook computersoftware zoals MS Office en telefonie gaan steeds meer samen." De integratie van vaste en mobiele telefonie, kortweg VAMO, is vandaag de dag een belangrijke pijler voor Vrieservice. "De smartphone wordt hierbij onderdeel van een telefooncentrale in de cloud. Je bent te bereiken met verschillende telefoonnummers op één smartphone. Als jij iemand belt, kies je jouw identiteit: het vaste of mobiele nummer. We hebben een app ontwikkeld waarmee je makkelijk deze keuze kunt maken."
Flexibel
Maatwerk en persoonlijke service hebben altijd hoog in het vaandel gestaan, aldus De Vries. "We doen niet mee met alle trends. Wat past bij jouw organisatie, daar gaat het om. Onze vijftienhonderd klanten zijn uiteenlopend en hebben eigen prioriteiten. Zo is het bij ambulances cruciaal dat er altijd verbinding is. Voor Jeugdzorg is de privacy van medewerkers erg belangrijk. Daarnaast beschikken we over een gezonde dosis Friese nuchterheid. Dit neemt niet weg dat we op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. We presenteren die aan onze klanten, onder andere tijdens kennissessies."
Acties
Vrieservice viert het vijftienjarig jubileum met aantrekkelijke kortingen, zoals twee maanden gratis bellen na aanmelding. "Verder hebben we leuke acties", zegt De Vries. Hij pakt zijn smartphone en toont een zoektocht in Drachten naar drie gouden smartphones, een actie op Facebook die veel respons opleverde. "Uit de drie vinders hebben we een winnaar getrokken. Hij krijgt een iPhone 7." Een harde lach volgt. "Die heb ik zelfs nog niet eens!"