Waarom iedere ondernemer externe professionals nodig heeft

Je bent ongetwijfeld een onderneming begonnen, omdat je denkt dat je consumenten en/of bedrijven wat te bieden hebt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je veel weet van antieke spullen, omdat je al jaren als hobby daarmee bezig bent. 

Dan kun je bijvoorbeeld een webshop beginnen en naast producten ook expertise bieden. Daarnaast kan je ook een echte vakman zijn. Misschien vond je het van kinds af aan al leuk om dingen op te bouwen en daarom ga je in de bouwsector aan de slag.

Elke ondernemer, groot of klein, heeft bepaalde expertise, maar tegelijkertijd zijn er natuurlijk ook zaken waar je geen verstand van hebt maar die wel relevant zijn voor het succes van je onderneming. 

Je moet bijvoorbeeld de administratie bijhouden, klanten werven en zo zijn er nog meer zaken waar zowel kleine als grote ondernemers zich mee bezig moeten houden. Veel ondernemers hebben de neiging om al die zaken ook zelf te doen om zo geld te besparen, maar vaak is het handiger om hiervoor externe professionals in te schakelen.

Ze betalen zich bijna altijd terug 

Natuurlijk ben je als ondernemer altijd geld kwijt aan het inhuren van professionals, maar veel mensen vergeten dat je op de lange termijn dit geld bijna altijd terugverdiend. Als je bijvoorbeeld een expert op marketinggebied, zoals Internetimpact.nl, inschakelt, dan weet je dat je meer mensen gaat bereiken dan wanneer je zelf aan de slag gaat. 

Met de uiteindelijke klanten die je werft ga je ongetwijfeld zoveel verdienen dat je het marketinggeld er dubbel en dwars uithaalt.

Dit geldt natuurlijk ook voor andere professionals, zoals de boekhouder of de accountant, die je inschakelt. Ondernemers met weinig administratieve vaardigheden kunnen alle administratie beter uitbesteden, want zo voorkomen ze boetes en lopen ze geen fiscale voordelen mis. 

Over het algemeen kan dus  gesteld worden dat vrijwel elke professional die je inschakelt, zichzelf terugbetaald. Uiteraard moet je dan wel de juiste mensen inschakelen, maar tegenwoordig kun je online veel te weten komen over een bedrijf alvorens je zaken gaat doen. 

Een ander perspectief op je bedrijf

Een ander voordeel van een externe professional is dat deze een ander perspectief kan geven. Als je langdurig met een groep mensen binnen je onderneming werkt, dan is de kans natuurlijk ook groot dat je in een bubbel terechtkomt. Iemand die weinig weet van het reilen en zeilen binnen je onderneming kan er met een nuchtere blik naar kijken en gepast advies geven en daar heeft elk bedrijf behoefte aan.

Het wiel opnieuw uitvinden is nergens voor nodig

Als iemand op een specifiek gebied al veel kennis en kunde heeft, dan is het nergens voor nodig om het spreekwoordelijke wiel opnieuw uit te vinden. Maak gebruik van die kennis en besteedt de tijd als ondernemer nuttig. 

Delen via

Vergelijkbare berichten